1. Home
  2. Nieuws
  3. Naar 0 fietsdoden in zeeland

Overhandiging rapport 'veilige fietsroutes in Zeeland'aan gedeputeerde van der Maas

Dinsdag 2 september 2025

Op 21 augustus overhandigden Leonard Pekaar (voorzitter infraplatform Zeeland) en Jos Lukasse (verenigingsmanager Bouwend Nederland, afdeling Zeeland) het rapport 'verkeersveiligheid fietsroutes in Zeeland' aan gedeputeerde Harry van der Maas. In samenwerking met de Fietsersbond en Sweco is door Bouwend Nederland een groot onderzoek verricht naar veiligheid op fietsroutes. Uit dat onderzoek blijkt dat op veel plekken fietsroutes niet veilig zijn, met verkeersdoden en -gewonden als gevolg. Welke investeringen zijn nodig voor Zeeland om iedereen veilig thuis te laten komen? 

Landelijk is het beeld dat op veel plekken de fietsroutes onveilig zijn. Lees hier het hele artikel met de landelijke duiding en de rapporten van alle provincies. Hierin staat ook wat onze inzet richting politiek Den Haag is. Er is een totale investering nodig, voor heel Nederland, van €2,3 miljard. Het regionale beeld is dat veel fietsroutes onveilig zijn. Fietspaden zijn te smal, wegen hebben geen aparte fietspaden en oversteekplaatsen zijn niet altijd veilig. 

Zeeland

Op 21 augustus is het rapport 'verkeersveiligheid fietsroutes in Zeeland' aan gedeputeerde van der Maas overhandigd. 

In het rapport is in hoofdstuk 2 opgenomen waar op wegen met gemengd verkeer (50 km/u) en meer dan 150 fietsers per dag ruimte is voor aanleg van een vrijliggend fietspad, om de fietsveiligheid te vergroten. 

Hieruit blijkt dat er vooral in Zeeuws-Vlaanderen nog veel te doen is op dit onderwerp.

Hoofdstuk 3, te smalle fietspaden, duidt waar in Zeeland fietspaden eigenlijk te smal zijn om de veiligheid goed te waarborgen.

Hoofdstuk 4 gaat vervolgens in op de geschatte kosten en baten (bespaarde verkeersveiligheidskosten). Hieruit blijkt dat de kosten ongeveer € 30 miljoen zijn, waar de geschatte baten boven de € 120 miljoen liggen. De kosten worden ook per wegbeheerder uitgesplitst.

Ambities provincie Zeeland

De internationale wielerunie UCI heeft Zeeland erkend als officiële UCI Bike Region. Dit prestigieuze label wordt toegekend aan regio’s die investeren in duurzame fietsinfrastructuur, de fiets actief promoten als dagelijks vervoermiddel én zich inzetten voor de organisatie van wielerevenementen op hoog niveau.

Dat betekent dat de fiets in Zeeland hoge prioriteit heeft. In 2023 zette de Provincie Zeeland de handtekening onder het Zeeuws Toekomstbeeld Fiets. De ambitie? Naar 20% meer fietskilometers in 2030 en 40% meer fietskilometers in 2040. Om dit te bereiken wil de Provincie Zeeland investeren in de verbetering van de fietsinfrastructuur, -parkeerfaciliteiten en -educatie, zoals verkeerslessen en voorlichting voor kwetsbare groepen. Ook wordt gewerkt  aan betere verbindingen met het openbaar vervoer via mobiliteitshubs.

Reactie Harry van der Maas

Gedeputeerde Van der Maas is blij dat Bouwend Nederland het onderzoek heeft laten uitvoeren: "De informatie en data uit dit rapport kunnen we gebruiken om ons beleid nog verder aan te scherpen en te zorgen voor meer veiligheid op de, steeds drukker wordende, Zeeuwse fietspaden. Het onderzoek biedt ook belangrijke informatie voor onze overleggen met de andere Zeeuwse wegbeheerders als het Waterschap en de gemeenten. We trekken graag samen op, op dit zeer belangrijke onderwerp'.

Vol inzetten op veilig fietsen

Alle drie de provincies in Regio Zuid zetten in op veilige fietsroutes, bijvoorbeeld met een goed fietspadennetwerk, snelfietsroutes en het stimuleren van fietsgebruik, met name voor ouderen en in de werksfeer. De investeringen vanuit het Rijk, provincies en gemeenten moeten 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden in de komende 30 jaar voorkomen. Onze leden willen graag bijdragen om deze ambities te realiseren.