Oren en ogen te kort op de Antwerpse Ring
Vrijdag 5 september 2025
Een bijzonder bezoek aan een Belgische bouwput. Op 26 augustus trok een gezelschap van zo’n 35 infraleden uit Zeeland, Noord-Brabant en Limburg naar Antwerpen. Niet voor een avondje uit met een lekker pintje, maar om een gigantisch bouwproject (met Nederlandse inbreng) op de Antwerpse Ring persoonlijk te ervaren.
Project Royerssluis
“Aan alle kanten van deze ring wordt op dit moment fors gebouwd. En dit zal nog een paar jaar aanhouden”, zegt Petra Landmeter, verenigingsmanager Afdeling Brabant Mid West en JBN regio Zuid van Bouwend Nederland. “Bij Royerssluis, een van de deelprojecten, is een Nederlands bedrijf betrokken. Het consortium Rinkoniên Rechteroever bestaat uit drie Belgische bedrijven en twee Nederlandse, waaronder Boskalis. De Royerssluis vervangt de oude binnenvaartsluis die uit 1908 stamt. Dit alles in opdracht van Port of Antwerp-Bruges (POAB), samen met Afdeling Maritieme Toegang. Het is hun voornemen om medio 2028 het project op te leveren.”
Inzet regionaal en landelijk
Voordat de bouwhelmen werden opgezet en veiligheidshesjes werden aangetrokken, nam Nick van Tiggelen kort het podium. Hij is sinds februari werkzaam als adviseur markt & overheid voor de regio Zuid. “Met de meesten van jullie heb ik inmiddels kennisgemaakt”, begon hij. “Ik zie jullie tijdens de verschillende bijeenkomsten die we organiseren, maar ook tijdens de Gemeentelijke Bouw- en Infraoverleggen. Daar bespreken we thema’s als veiligheid, continuïteit en duurzaamheid. Aan opdrachtgevers leggen we uit hoe ze beter samen kunnen werken met de markt. Daar staan ze ook erg voor open, omdat ze weten dat we de enorme opgave waar we voor staan alleen samen kunnen klaren.”
De komende maanden gaat er bovendien veel aandacht naar de gemeenteraadsverkiezingen. Nogmaals Van Tiggelen: “De bouw- en infrasector staat bij alle partijen al hoog op de agenda. Nieuwe raadsleden en wethouders willen presteren op deze thema’s en wij ondersteunen daar graag bij. Speciaal voor wethouders organiseren we na de verkiezingen bijvoorbeeld weer een Masterclass vol kennisdeling, inspiratie en handelingsperspectief.”
Nederlands-Vlaamse samenwerking
Na Nicks verhaal was het woord aan Righard Belgers, Boskalis’ projectmanager in Antwerpen, om de aanwezigen te verwelkomen en tekst en uitleg te geven in de speciaal ingerichte expositieruimte. Petra: “Dit project is zeer populair en daarom worden er per jaar zo’n 20 van dit soort bezoeken ingepland. In zijn verhaal ging Righard in op de constructie van de Nederlands-Vlaamse samenwerking. De leden luisterden aandachtig naar zijn verhaal en hadden hier ook vragen bij. Want wie is nu verantwoordelijk voor welk deel van het deelproject? En wie stel je aan als projectleider en -manager? Het leverde een interessante discussie met verschillende inzichten op.”
Righard Belgers vertelde dat de samenwerking goed verloopt. Het project binnen de aanneemcombinatie is opgedeeld in drie disciplines: Civiel, Infra/Afbraak en Grondwerken. Boskalis maakt deel uit van zowel de Civiele als Grondwerken-discipline. Het overgrote deel van dit project bedraagt de civiele scope: er moet een sluisbak van beton worden gefabriceerd. Daarnaast is er veel afgegraven om de sluisvloer en -zijkanten ook van beton te voorzien. Daarbij is het wel belangrijk dat de weg naar het Antwerpse centrum én de achterliggende haven zowel voor fietsers, auto’s als vrachtverkeer bereikbaar blijft. Landmeter: “Dit kon alleen door het creëren van een omleiding waardoor een ronde bouwput is ontstaan. Daarbij moest men met een stukje historisch erfgoed rekening houden: in het midden van de bouwput staat een monumentale sluismeesterswoning die koste wat kost helemaal behouden dient te blijven. Best een bizar aanzien: een oud klein gebouwtje in het midden van een gigantische, hypermoderne bouwput. Wanneer de bouwput opnieuw is aangevuld, zal de restauratie van dit stukje Vlaamse historie pas volledig opstarten.. Deze wordt tegelijk met de sluis opgeleverd, aangezien het gebouw zal dienen als besturingsgebouw voor de sluis.”
'Alles is groots aan dit project'
De oude sluis was 180 meter en wordt in de nieuwe situatie 235 meter lang; de huidige breedte van 22 meter zal met 14 meter worden uitgebreid. “Alles aan dit project is groot, bijna niet te omschrijven”, vervolgt Petra. “Zo zijn de nieuwe sluisdeuren ook gigantisch. Veel afgegraven grond is afgevoerd naar Nederland en zal met ongeveer 400.000 kubieke meter zand en aanvulmateriaal worden aangevuld. Veel van de aanwezige leden van deze excursie zijn zelf wegenbouwers en of hebben een funderingsbedrijf, maar bij het zien en horen van deze aantallen gingen hun hoofden ook tollen.”
Op een drukke bouwdag zijn zo’n 200 man aan het werk, waarbij de bouwput alleen toegankelijk is via een strenge toegangscontrole. Uiteindelijk zullen de sluisdeuren en de bruggen worden ingevaren. Deze worden gemaakt in België en worden te water aangevoerd. Dat het geheel, de omvang en het aanzien van het bezoek aan Royerssluis indruk heeft gemaakt op de aanwezigen, werd tijdens na afloop tijdens het buffet in de expositieruimte wel duidelijk.
Bijeenkomst van de Infraplatforms Zuid
Ben jij er volgende keer ook bij, wanneer één van de Infraplatforms van Regio Zuid een bijeenkomst organiseert? We zien prachtige werken en ontmoeten onze collega's in de regio.