• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Klankbord Zuiveringsmarkt: veilige omgeving voor kennisuitwisseling

Klankbord Zuiveringsmarkt: veilige omgeving voor kennisuitwisseling

zaterdag 12 september 2020
Afbeelding Klankbord Zuiveringsmarkt: veilige omgeving voor kennisuitwisseling

De waterschappen hebben samen met Rijkswaterstaat in 2016 eigen marktvisies ontwikkeld. Daarmee kan beter worden samengewerkt met de markt. Een initiatief uit die Marktvisie Waterschappen is het Klankbord Zuiveringsmarkt.

In het Klankbord Zuiveringsmarkt gaan de waterschappen de dialoog met opdrachtnemers aan. "Lange tijd was er geen evenwichtige samenwerking", legt voorzitter Rick Langereis, tevens directeur van ELIQUO, uit. "Nu gaan wij vroegtijdig en aan de voorkant het gesprek met elkaar aan."

'Risico's bij opdrachtnemers zorgde voor problemen'

Een van de taken van de waterschappen is zorgen voor afvalwaterzuiveringsinstallaties. Dit zijn complexe installaties waarbij projecten vaak gepaard gaan met veel risico's. Door de jaren heen zijn deze risico's steeds meer bij de opdrachtnemers komen te liggen. "Dat zorgde regelmatig voor knelpunten en problemen. Aangezien opdrachtgevers ook de financiƫle risico's bij de opdrachtnemers neerleggen, is het steeds moeilijker geworden om zo'n project aan te nemen. Er zijn nog maar een paar partijen in Nederland die dit aankunnen."

Inhaalslag

De Marktvisie Waterschappen zorgde ervoor dat samenwerking tussen waterschappen en marktpartijen dan ook beter op de kaart kwam te slaan. "Eerst was dit omslachtig maar de laatste vijf jaar is er een goede inhaalslag gemaakt", legt Langereis uit. "Partijen konden moeilijk met elkaar van gedachten wisselen vanwege de scheiding publiek en privaat. Het was niet heel vanzelfsprekend dat je met elkaar een kop koffie ging drinken."

Advies

Het Klankbord Zuiveringsmarkt vergadert regulier. Hierin zitten vertegenwoordigers van de waterschappen en brancheorganisaties als de bouwsector, de installatiesector en ontwerpsector. "Hierin worden ontwikkelingen besproken. Waterschappen kunnen ook een casestudie inbrengen, die dan wordt behandeld. Dat leidt dan tot een advies over bijvoorbeeld de aanpak voor het organiseren van een aanbesteding." Uitgebrachte adviezen worden ook weer gebruikt om andere cases uit te werken en inhoudelijk kan meer gespard worden. "Zo hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden en profiteren waterschappen en marktpartijen samen van behandelde cases", aldus Langereis.

Open dialoog

Inmiddels bestaat het Klankbord Zuiveringsmarkt zo'n twee jaar en dat zorgt voor een open dialoog. "Het is een veilige omgeving waar waterschappen en ondernemers vrij kunnen praten en kennis uitwisselen op een transparante manier. De Marktvisie Waterschappen geeft goed weer wat de ambities van de waterschappen zijn, maar ook het belang dat er samengewerkt moet worden. De waterschappen hebben de uitdrukkelijke wens om opdrachtgevers en de markt volledig op elkaar aan te laten sluiten."