Bouwend Nederland begint marktplaats voor innovaties

donderdag 3 december 2020
Afbeelding Bouwend Nederland begint marktplaats voor innovaties

Bouwend Nederland is onlangs gestart met de campagne ‘De bouw maakt het slim’. Ook nu, in deze tijd van Corona, PFAS en stikstof, zoekt de bouw naar slimmere, snellere, veiligere en meer duurzame processen, materialen en methoden. Onderdeel van deze campagne is een marktplaats voor innovaties in de bouw- en infra. Aanbieders zoeken launching customers, kennis of zelfs investeerders.

De campagne ‘De bouw maakt het slim’ moet een impuls geven aan innovaties in de bouw- en infrasector. Eén van de onderdelen van het Bouwend Nederland-initiatief is een ‘bouwinnovatieshop’ die afgelopen zomer online ging als onderdeel van de site debouwmaakthetslim.nl. “De ontwikkeling van de bouwinnovatieshop was toen nog in volle gang”, vertelt Harry Wisse, als beleidsmedewerker en ‘innovatiescout’ in dienst van Bouwend Nederland. “Binnen zo’n innovatieve sector kost het geen enkele moeite om een webwinkel louter te vullen met nieuwe innovaties die gereed zijn voor marktintroductie of zelfs al in de praktijk worden gebracht. Maar de bouwinnovatieshop moet ook een matchmakingplatform zijn: Een ‘marktplaats voor innovaties’ waarop alle denkbare vragen en antwoorden samen komen. Die functies zitten er nu in en beginnen steeds beter tot hun recht te komen.”

Al 50 innovaties in de shop

Wisse is daarbij één van de innovatiescouts die niet alleen de bouw- en infrasector, maar ook het onderwijs en onderzoek afstruinen, op zoek naar innovatieve ideeën die om wat voor reden dan ook in de idee- of pilotfase blijven hangen. “Grote bedrijven weten ons wel te vinden om innovaties in de etalage te zetten, maar we richten ons ook nadrukkelijk op het MKB, studenten en partijen in de keten. Daar zit veel innovatiekracht die we via de bouwinnovatieshop naar een hoger niveau willen tillen.”

De bouwinnovatieshop bevat momenteel circa vijftig innovaties, waaronder ‘usual suspects’ als de PlasticRoad van KWS, de houten hoogbouwconstructiemethode HAUT van J.P. van Eesteren en het ondergrondse afvaltransportsysteem OAT van Dura Vermeer-dochter CentralNed. “Behalve naar dergelijke inspirerende voorbeelden kan ook gericht worden gezocht naar innovaties die nog in de pilotfase of zelfs de ideeënfase zitten. Ook kan worden geselecteerd op het type vraag dat iemand heeft. Een mooi voorbeeld is Straw Block Systems, dat prefab bouwmaterialen van stro maakt en op zoek is naar investeerders en launching customers. Of ingenieursbureau Bovon, dat een marktpartij zoekt om de alles-in-één-tunnelgraafmethode TGM in de praktijk te brengen.”

Pril ontwikkelingsstadium

Zoals het echte Marktplaats-advertenties bevat, heeft Wisse er geen moeite mee dat ook de bouwinnovatieshop wordt gebruikt om volwassen innovaties in de etalage te zetten. “Voorwaarde is uiteraard dat ze aan onze criteria voldoen en dus bijvoorbeeld niet ouder dan twee jaar zijn. Na verloop van tijd verdwijnen innovaties uit de bouwinnovatieshop, om plaats te maken voor nieuwe innovaties, ook die innovaties die zich nog in een veel priller ontwikkelingsstadium bevinden. Waarbij we het dus toejuichen als een slim, onderscheidend idee wordt gepitcht om in beeld te komen bij bouw- en infra-ondernemingen, investeerders of een launching customer te trekken, nog ontbrekende kennis in huis te halen of een pilot op te starten. Startups, scale-ups en volwassen aanbieders van innovatieve producten en processen kunnen hier gratis, vrijblijvend en laagdrempelig een pitch of vraag delen”, benadrukt Wisse die nog een extra doelgroep aanstipt: opdrachtgevers. “Voor ze een project in de markt zetten, kunnen ze in de bouwinnovatieshop innovatieve ideeën opdoen voor de uitvoering. Dat geldt ook voor bouwers: voor hen is het een extra hulpmiddel om de EMVI-vereisten waar te kunnen maken. In beide gevallen kan het initiatief van Bouwend Nederland op die manier bijdragen aan een steeds groter aandeel en betere waardering van innovatie in aanbestedingen.”