• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Project Zeesluis IJmuiden: bemalen voor de grootste zeesluis van de wereld

Project Zeesluis IJmuiden: bemalen voor de grootste zeesluis van de wereld

Afbeelding Project Zeesluis IJmuiden: bemalen voor de grootste zeesluis van de wereld
woensdag 26 januari 2022

Deze week opende Koning Willem-Alexander de Zeesluis IJmuiden. Van Kessel Bronbemaling verzorgde sinds 2016 in onderaanneming voor consortium OpenIJ, de bemalingswerkzaamheden bij Zeesluis IJmuiden. De grootste zeesluis van de wereld, die in opdracht van Rijkswaterstaat is gebouwd, is maar liefst 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep.

In de ontwerpfase heeft het projectteam samen met bemalingsadviseurs van Van Kessel Bronbemaling en Ingenieursbureau Aveco de Bondt de benodigde bemaling berekend en ontworpen. Aan de hand van de aanwezige geotechnische en geohydrologische rapporten is een uitgebreid bemalingsadvies opgesteld. Dit bemalingsadvies vormde de basis voor de diverse vergunningsaanvragen en de keuze voor de juiste bemalingsmethode. Om de juistheid van geotechnische en geohydrologische rapporten en de gemaakte berekeningen te toetsen, zijn diverse proefbemalingen uitgevoerd.

Onzichtbare techniek

Bronbemaling behoorde tot één van de onzichtbare toegepaste technieken achter de bouw van de grootste zeesluis van de wereld. Onzichtbaar, omdat de pompen zich onder de grond bevonden, maar onmisbaar. Van Kessel Bronbemaling hield de enorme bouwkuipen op het sluizenterrein droog en zorgde daarmee voor een droge en veilige werkplek voor de bouwers.

Hoe kijken we terug

Door de omvang is de bouw van de zeesluis een ongekend bijzonder project voor dit team. Alles was groot. Wanden, vloeren en zo ook de bouwkuipen. Vijf omvangrijke bouwkuipen moesten droog worden gehouden, waarbij de grootste kuip het formaat van maar liefst twee voetbalvelden naast elkaar had. Daarnaast waren er nog diverse kleinere bemalingswerkzaamheden op het terrein, zoals de bemaling van de toekomstige brandput. Om bij de grotere kuipen de vereiste drooglegging in het midden van de kuip te behalen en toch de onttrekking van grondwater te minimaliseren, werd gekozen voor een bemalingsmethode met meerdere 'deepwells' rondom de kuip. Bij het werken in de bouwkuipen staat veiligheid natuurlijk altijd voorop. Diverse factoren kunnen negatieve invloed hebben op de bemaling en grote gevolgen voor de veiligheid en de voortgang van de werkzaamheden. De bemaling in de bouwkuipen werd daarom voorzien van een geavanceerd monitoringssysteem, waarbij de bemaling 24/7 realtime werd gevolgd en aangestuurd. Eventuele storingen werden direct gemeld en opgelost.

Drooghouden van de werkcompartimenten

Van Kessel Bronbemaling is ook actief geweest bij de deurkas en drempel van het binnenhoofd; de plek waar de sluisdeur in- en uitrolt. Tijdens het afzinken van het caisson hield Van Kessel Bronbemaling diverse werkcompartimenten droog door het vallende regenwater weg te pompen en af te voeren. Dit gebeurde door middel van krachtige pompen die het water maar liefst 30 meter omhoog pompten. De afvoerbuizen bevonden zich aan de zijkanten van de deurkas en drempel van het binnenhoofd.

Over OpenIJ

Rijkswaterstaat gunde de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. 

Bekijk hier de feestelijke opening.

Bron foto's: Topview Fotografie en Rijkswaterstaat

Yvonne de Rijck Adviseur Techniek Vakgroep Ondergrondse Netwerken en Grondwaterbeheer