Medewerkers motiveren? Daar is evenwicht voor nodig

Afbeelding Medewerkers motiveren? Daar is evenwicht voor nodig
donderdag 5 mei 2022

Circa 25 directieleden, leidinggevenden en HR-medewerkers beleefden 5 april bij Van der Valk in Apeldoorn een razend leerzame en boeiende vitaliteitsochtend. Het interactieve programma ‘Vitaal leren omgaan met tegenslagen’ – compleet met een indringend kijkje naar de eigen situatie – leverde een heleboel eye-openers op.

Het maximale uit je organisatie en je medewerkers halen, welke ondernemer wil dat niet? Maar  willen mensen goed gemotiveerd kunnen worden en zijn, dan moeten ze goed in balans zijn. En daarvoor is het nodig om aandacht te hebben voor de leuke én de minder leuke dingen in het leven. Met die boodschap had Jessica ten Have van Vitcompany in oktober 2021 al eens een aantal korte introductietrainingen verzorgd voor de HR-medewerkers en leidinggevenden. 5 april volgde de verdieping met de 2,5 uur durende training ‘Vitaal leren omgaan met tegenslagen’.

‘Overleefstand’ en basisbehoeften uitgelegd

Ten Have vertelde dat veel bedrijven met prachtige activiteiten als bedrijfsfitness, -yoga etcetera aan de gezondheid van hun medewerkers werken. Hartstikke mooi, prees ze de initiatieven, maar met dat soort dingen bereik je doorgaans alleen de medewerkers die al actief zijn en niet degenen die je juist in beweging zou willen krijgen. "Dat zijn de mensen die niet goed in hun vel zitten, die in de zogenoemde ‘overleefstand’ staan", gaf ze aan. In die overleefstand kun je komen wanneer niet aan basisbehoeften als voldoende slaap, goede voeding maar ook competentie en autonomie wordt voldaan. Wil je medewerkers motiveren, dan zul je dus eerst moeten weten of ze wel in balans zijn en, als dat nodig is, ze helpen om dat evenwicht te vinden, legde ze de deelnemers uit.  Vitaliteit is immers een fundament om doelen op het gebied van gezondheid te kunnen halen en volhouden. Als organisatie is het belangrijk hierop in te spelen. Daarom spelen beleid, de HR-medewerker en leidinggevenden hier juist zo’n belangrijke rol in, gaf ze de deelnemers mee.

Eerst zorgen dat het kwartje valt

Om de best wel ingewikkelde materie goed duidelijk te maken, liet Ten Have de deelnemers een vitaliteitstest invullen waardoor ze inzicht kregen in waar ze zelf staan met betrekking tot hun basisbehoeftes. De trainster vroeg de deelnemers om goed naar die eigen situatie te kijken en daar met andere deelnemers over te praten. Vervolgens was het tijd om te praten over wat voor tegenslagen medewerkers zoal uit hun evenwicht kunnen brengen. De trainster liet de deelnemers oefenen met gesprekstechnieken om de problematieken boven water te krijgen en legde uit wat dergelijke tegenslagen kunnen betekenen voor de persoon in kwestie én voor het bedrijf. Belangrijke zaken om effectief aan de slag te kunnen gaan met actiepunten en te helpen medewerkers weer in balans te krijgen. En om vervolgens aan de slag te kunnen gaan met het motiveren en enthousiasmeren.

Eye-openers en een goed advies

Alles bij elkaar zorgde het programma voor een heleboel interactie. "Mensen waren heel actief en open naar elkaar toe", prees Ten Have de deelnemers. "En er waren ook veel enthousiaste reacties. Van verschillende kanten hoorde ik hoe bij deelnemers de boodschap was doorgedrongen. Logisch dat we medewerkers hier niet op kunnen sturen als ze zich niet lekker in vel voelen zitten, zeiden sommigen. Anderen waren weer tot het inzicht gekomen dat het bestaande vitaliteitsprogramma van hun bedrijf mooi is, maar nog zeker kan worden verbeterd."
Ten Have sloot de training af met het advies om medewerkers te stimuleren en te motiveren met behulp van de basisbehoeftes. "Streef naar een vitale organisatie waarin medewerkers zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen. Dat levert betrokken en gemotiveerde medewerkers op die zowel thuis als op de werkvloer in evenwicht zijn en beter presteren."

Wie aan de hand van de training nog vragen heeft, of de bijeenkomst heeft gemist en graag meer over het onderwerp wil weten, kan altijd contact opnemen met Jessica ten Have. Ze is te bereiken via info@vitcompany.nl.

 

Mayra Schoolen Adviseur Sociale Zaken Regio Oost