• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Lidbedrijven Hoedemakers en Nikkels domineren erepodium SKB Awards 2022

Lidbedrijven Hoedemakers en Nikkels domineren erepodium SKB Awards 2022

Afbeelding Lidbedrijven Hoedemakers en Nikkels domineren erepodium SKB Awards 2022
dinsdag 27 september 2022

Dinsdag zijn de winnaars bekendgemaakt van de SKB Awards 2022 bekendgemaakt, dé award voor bouwbedrijven die zich onderscheiden in klantgericht ondernemen. Twee lidbedrijven van Bouwend Nederland domineren dit jaar het erepodium. Hoedemakers Bouw en Ontwikkeling uit Rosmalen pakt de eerste plek in maar liefst twee categorieën: Kopersbegeleiding en Oplevering. En Nikkels Bouwbedrijf uit Twello straalt bovenaan in de ranglijst van de categorie Meer- en minderwerk. Beide bedrijven vind je ook nog op andere posities in de top 3. Bouwend Nederland feliciteert de winnaars met deze knappe prestatie!

Bouwbedrijven die zichzelf SKB’er noemen, zijn aangesloten bij Stichting Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven bouwen nieuwbouwwoningen en hebben klantgericht ondernemen hoog in het vaandel staan. Speciaal voor hen organiseert de stichting een jaarlijkse exclusieve prijsuitreiking. De prijzen zijn toegekend in meerdere categorieën, te weten Kopersbegeleiding, Meer- en minderwerk en Oplevering.

Kopersbegeleiding Award: Hoedemakers Bouw en Ontwikkeling

De award voor beste kopersbegeleiding is uitgereikt aan Hoedemakers. Directeur Marc Hoedemakers: “We hebben ons in een paar jaar tijd herpakt dankzij verbetertrajecten en het duidelijke doel om gemiddeld op minstens een 8,0 uit te komen. En dat is gelukt! Een mooie prestatie van ons team, maar ook van partners waarmee we samenwerken. Alle schakels moeten kloppen om de klantreis tot de leuke ervaring te maken die wij wensen voor onze klanten”. Hoedemakers kan tevreden zijn met haar prestaties, nu ze boven het magische getal 8 uitkomt op het gebied van oplevering en kopersbegeleiding (resp. 8,1 en 8,2). “Dat is ons mede gelukt dankzij de rapportages van SKB, waaruit wij heel veel informatie halen om ons te verbeteren. Zo hebben wij in de afgelopen tijd veel meer energie gestoken in het verbeteren van de communicatie met onze kopers, de oplevering en nazorg.”

Nikkels Bouwbedrijf staat zowel op de eerste plek in de categorie Meer- en minderwerk, als op de tweede plaats in deze categorie Kopersbegeleiding. Directeur Emiel Nikkels over de werkwijze van de kopersbegeleiders: “Bij ons hoeven kopers niet aan de voorkant direct alle keuzes te maken, we doseren die momenten. We nemen hen gedurende het hele proces mee en hanteren drie sluitingsdata, zodat we daar samen naartoe werken. Volgens mij werkt dat heel prettig voor iedereen en zorgt dat voor een meer ontspannen traject.”  

Meer- en minderwerk Award: Nikkels Bouwbedrijf

En dan de categorie Meer- en minderwerk, waarin Nikkels bouwbedrijf zich de meest klantgerichte bouwer mag noemen. Emiel Nikkels: “De kracht zit hem vooral in het managen van de verwachtingen. We maken aan de voorkant duidelijk wat wel en niet mogelijk is. We zijn een seriematig ingestelde nieuwbouwer wat anders is dan een bouwer die één enkel droomhuis voor een klant realiseert. We zijn eerder te vergelijken met de auto-industrie; bepaalde opties kun je kiezen, andere niet. We zijn daar eerlijk over, al vanaf de aftrap bij de makelaar, waar we samen met kopersbegeleiding en projectleiding een startoverleg voor het verkoopmoment hebben. We beloven niet meer dan we waar kunnen maken, maar denken binnen de mogelijkheden natuurlijk graag mee met onze klanten om hun eigen droomhuis te realiseren.”

Hoedemakers Bouw en Ontwikkeling ontvangt een 7,7 als het gaat om ‘het inspelen op extra wensen tijdens de bouw’. Marc Hoedemakers: “Dat is tweeledig; aan de ene kant bieden we bij voorbaat al een uitgebreid pakket en aan de andere kant staan wij open voor de ideeën en wensen van kopers. Als zij met iets komen dat haalbaar is, dan doen we er alles aan om dat te realiseren. Sterker nog: Als wij denken dat het interessant is voor mensen, dan informeren wij ook de andere kopers in het project. Dat is klantgericht maar kan ook prijs- of procesvoordelen opleveren.”

Oplevering Award: Hoedemakers Bouw en Ontwikkeling

En zo staat Hoedemakers voor een derde keer op het podium. Ook in deze categorie heeft het bedrijf felicitaties in de vorm van bloemen, taart én een eervol certificaat ontvangen. Terecht, want Hoedemakers krijgt maar liefst een 8,8 voor ‘de tijd die uitgetrokken wordt bij oplevering’. Marc Hoedemakers: “Voor ons niet meer dan logisch, dát is het moment waar iedereen op heeft gewacht, het moet een feestje zijn. Natuurlijk loop je dan alles rustig door met de koper, leg je zaken uit en neem je de tijd voor alle vragen die leven en laat je hem of haar op zijn gemak voelen.” Dit wordt enorm op prijs gesteld door de klant: de tijd en ruimte die geboden wordt om écht even te landen. Om het écht allemaal te begrijpen. Dat ziet Hoedemakers goed en daarom krijgt het ook 8-plus beoordelingen op meerdere vlakken in deze categorie.

Over Stichting Klantgericht Bouwen

SKB’ers vragen uitgebreide feedback aan hun klanten op verschillende momenten tijdens het bouwproces. De vele antwoorden van klanten geven een schat aan informatie. Een SKB-er kan daarmee allerlei klantprocessen in zijn bedrijfsvoering nog beter analyseren en het geeft de klant de kans zowel tijdens als na de bouw van zijn woning ervaringen te delen met het bouwbedrijf. De analyses worden realtime in managementrapportages gedeeld met deze bedrijven, evenals de benchmarks; hoe doen andere bedrijven het gemiddeld op vergelijkbare onderdelen in het proces? Bedrijven die aangesloten zijn bij SKB zijn ook vindbaar op de vergelijkingswebsite in de woningbouw Bouwnu.nl.