Logo Bouwend Nederland

digiDeal maakt van DICO dé standaard voor digitale gegevensuitwisseling

Vrijdag 19 april 2024

Aedes en OnderhoudNL gaan samen de inzet van de DICO standaard voor digitale gegevensuitwisseling stimuleren. Een digiDeal bezegelt de samenwerking met Ketenstandaard (eigenaar en beheerder van de DICO standaard) en digiGO (hét platform voor het versnellen van de digitale samenwerking in de ontwerp, bouw-, en technieksector). Voor bouwbedrijven die met corporaties samenwerken is dit een goede en belangrijke stap naar een efficiënte uitwisseling van gegevens.

Waarom is DICO nodig?

Woningcorporaties beheren in Nederland ongeveer één derde van alle woningen. Dat betekent dat zij veel samenwerken met aannemers voor het dagelijks onderhoudsproces aan die woningen. Jaarlijks worden er veel onnodige kosten gemaakt en gaat er veel tijd verloren aan fouten en miscommunicatie tussen woningcorporaties en onderhoudsbedrijven. Dit komt doordat beide partijen veel informatie en gegevens uitwisselen die van belang zijn bij het onderhoud. Praktische problemen ontstaan bijvoorbeeld door het steeds opnieuw opschrijven, invoeren en interpreteren van orders, leverbonnen, planningen, onderhoudsopdrachten en facturen. Met toepassing van de DICO standaard is dat verleden tijd. 

Wat doet DICO?

De DICO standaard is een set van afspraken die spelregels geeft voor het digitaal uitwisselen van informatie tussen alle organisaties in de bouw- en techniekketen: Fabrikanten, groothandelaren, bouw-, onderhouds-, installatiebedrijven én opdrachtgevers zoals overheid en woningcorporaties. De DICO standaard is door bijna alle softwareleveranciers geïntegreerd in hun softwarepakketten, wat maakt dat DICO deelnemers de informatie eenvoudig en eenduidig kunnen delen. 

Adoptie DICO opschalen

Hoewel de partijen in de bouw- en techniekketen positieve ervaringen met de standaard hebben, gebruikt nog zeker 40% van de corporaties de standaard niet. Dat potentieel wil Aedes graag aanspreken via een digiDeal waarmee de inzet van DICO wordt gestimuleerd en tot dé standaard wordt verklaard, zodat daarmee onnodige kosten worden bespaard en de dienstverlening voor huurders verbetert.

De onderhoudssector, vertegenwoordigd door OnderhoudNL, ziet in een effectievere en efficiënte invulling van administratieve en communicatieprocessen als grote winst voor haar leden en klanten. Beide organisaties richten zich, samen met Ketenstandaard als beheerder van de DICO standaard, op de actieve promotie en versnelde adoptie van deze standaard.  

Praktijkverhalen

We publiceerden eerder praktijkervaringen van bouwbedrijven die met DICO werken. Laat je gerust inspireren.

- Een hogere klanttevredenheid en lagere kosten door digitalisering

- Geen spookfacturen en malware dankzij DICO

- Aannemers willen onze facturen ontvangen via de DICO standaard

- Met DICO geen interpretatiefouten meer in de data

- Contactgroep Vastgoedonderhoud van start

 

Reina Uittenbogaard

Gerelateerd nieuws

Donderdag 23 mei 2024
Standaarden en unieke innovaties besproken in Brabant in Zeeland

Dinsdag 14 mei kwamen weer zo’n 25 leden van Zeeland en Brabant Mid-West samen om ervaringen over digitalisering uit te wisselen. Er waren dit keer een aantal sprekers uitgenodigd.

Dinsdag 21 mei 2024
Haalbaarheidsonderzoek IT-blauwdruk bouwcombinaties positief

Bouwbedrijven die vaak samenwerken in bouwcombinaties hebben behoefte aan een generieke, voorspelbare aanpak voor de inrichting van de ICT-omgeving. Zij hebben hiervoor contact gezocht met Bouwend Nederland. Zo kan de blauwdruk sectorbreed worden ontwikkeld. Het haalbaarheidsonderzoek is nu afgerond. Kenan Tupkovic van BAM en Martin Mouton van TBI vertellen er meer over, ook namens Dura Vermeer, Heijmans, Van Oord en VolkerWessels.

Vrijdag 10 mei 2024
Met DICO naar een bijna ‘onbemande’ administratie

Lithos en PHB Bouw maken deel uit van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB). Waar de 50 medewerkers van Lithos zich vooral richten op nieuwbouw, houden de 100 medewerkers van PHB zich bezig met nieuwbouw, renovatie én restauratie. Beide bedrijven streven naar zo min mogelijk administratieve rompslomp, en daarin zijn ze met de DICO standaard goed geslaagd.