Gebrek aan investeringen in infra blijft zorgenkindje
Woensdag 24 januari 2024
De Telegraaf publiceerde op 24 januari een artikel dat het land vastloopt in bureaucratie. Ook als wij als brancheorganisatie voor de bouw en infra luiden de alarmklok over achterstallig onderhoud aan infra.
Vandaag benadrukken we met Techniek Nederland dat er al jarenlang structureel te weinig geld is gebudgetteerd voor de vervangings- en renovatieopgave. Dit concludeerde TNO in november 2023 ook in hun landelijke prognoserapport vernieuwingsopgave infrastructuur. Hoe langer de enorme vervanging- en renovatieopgave wordt uitgesteld, hoe groter de kans op ongeplande overlast en afsluitingen voor weggebruikers.
Eerlijke risicoverdeling cruciaal
De afgelopen tijd werkte Rijkswaterstaat samen met marktpartijen hard aan nieuwe samenwerkings- en contractvormen zoals de tweefasen- en de portfolioaanpak. Deze manier van werken is erop gericht om samen een realistisch plan te maken en onzekerheden die bij complexe projecten komen kijken gezamenlijk te managen. Bouwend Nederland roept bestuurders op om de problematiek rond de vervangings- en renovatieopgave niet langer voor zich uit te schuiven. Daarvoor moet meer budget worden gereserveerd en plannen moeten samen met de markt worden uitgewerkt. Een eerlijke risicoverdeling en een goede toepassing van een tweefasenaanpak spelen voor infrabouwers een cruciale rol bij het maken van een keuze om in te schrijven op een project. Meer nog dan de krapte op de arbeidsmarkt.
Gerelateerd nieuws
In het derde seizoen van 'De bouw maakt het' krijgt Nederland weer een uniek kijkje achter de hekken van de mooiste bouw- en infraprojecten. Presentator Daan Nieber spreekt wekelijks de bouwers die werken aan ons land van de toekomst. Het programma is van 6 september tot en met 25 oktober elke zaterdag om 17.00 uur te zien op RTL4 en daarna terug te kijken via Videoland, het Youtubekanaal van 'De bouw maakt het' en debouwmaakthet.nl.
Voor Bart Bos (19) uit Vriezenveen is het zonneklaar: hij hoort thuis in de weg- en waterbouw. Sinds hij in 2022 aan de slag ging in de GWW-sector, is hij niet meer weg te denken van het werkveld. Met een passie voor grote machines, teamwerk en zichtbare resultaten, weet hij precies waarom hij hier wil blijven. "De wegenbouw is gewoon mooi werk." Zijn ambitie? Machinist worden op de grote kraan. Wat maakt dit vakgebied zo aantrekkelijk voor jonge vakmensen als Bart?
Nederland staat voor de grootste instandhoudingsopgave ooit. Bruggen, tunnels, sluizen en wegen zijn massaal aan het einde van hun levensduur. Storingen, afsluitingen en vertragingen nemen toe, en zonder actie komt de veiligheid én de economie in gevaar. Daarom heeft Rijkswaterstaat voor het eerst een Meerjarenplan Instandhouding (2025–2030) opgesteld. Een belangrijke stap richting meer transparantie, betere samenwerking en het aanpakken van achterstallig onderhoud. Maar het laat ook iets anders zien: we zitten in de gevarenzone.