• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Help! Mijn abonnement verloopt binnenkort… Waar moet ik op letten?

Help! Mijn abonnement verloopt binnenkort… Waar moet ik op letten?

donderdag 27 mei 2021
Afbeelding Help! Mijn abonnement verloopt binnenkort… Waar moet ik op letten?

Je kent het wel, je hebt een tal van abonnementen lopen, voor elke dienst weer een andere. TV, internet, bellen, voor alles sluit je iets af. Allemaal bij een andere provider én het liefst ook nog zo goedkoop mogelijk. Echter verschillen veel van de voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de looptijd. Waar moet je je focus op leggen als je wil verlengen? Al die providers en aanbiedingen kunnen best chaotisch overkomen. Onze partner sTN van Bouwend Nederland Telefonie vertelt je alle ins –en outs over het overstappen –of verlengen van je abonnement.

Het is altijd goed om eens in de zoveel tijd te kijken of je ergens anders niet beter af bent. Je kunt ergens een lagere prijs krijgen, of je hebt behoefte aan een betere service. Bouwend Nederland Telefonie kijkt voor je waar jij het beste uitkomt en of je bij ons inderdaad het beste tot je recht komt. Omdat je lid bent van Bouwend Nederland, kan de korting op je abonnement flink oplopen.

Ook is het belangrijk om te checken of je geen abonnementen open hebt staan die niet meer worden gebruikt, zogenaamde stilliggende abonnementen. Bij het weggaan van medewerkers wordt er nog weleens vergeten te checken of alle abonnementen zijn opgezegd. Dit heeft als gevolg dat je betaalt voor abonnementen die niet meer in gebruik zijn.

Wanneer kan ik verlengen of overstappen?

Je hebt verschillende opties wanneer je contract afloopt. Je kunt verlengen bij je huidige provider of overstappen naar een nieuwe. Ook kun je bij je huidige provider blijven, maar instappen in het collectief via Bouwend Nederland Telefonie. Maar wanneer kan dat? Wanneer je mag verlengen of overstappen verschilt namelijk per provider. Bij de meeste providers mag je verlengen bij de grens van 120 dagen voordat je contract afloopt. Meestal geldt hetzelfde voor overstappen.

Bij een enkele provider zijn de regels anders. Check daarom goed bij jouw provider wanneer je kunt verlengen of overstappen. Je moet wel wachten tot de einddatum van je contract om te kunnen overstappen of via het collectief je voordeel te halen. Denk eraan dat je nooit zelf je contract beëindigt, want dan kan je jouw nummer niet behouden.

Waar moet ik rekening mee houden als ik van provider wissel?

Wil je van provider wisselen of overstappen? Dan moet je met de volgende zaken rekening houden:

  1. De wissel van SIM-kaarten. De oude simkaart valt uit en je krijgt een nieuwe SIM-kaart toegestuurd. Hier staat de datum op waarop het nieuwe abonnement ingaat. Bij sommige providers krijg je ook een SMS waarin de datum wordt vermeld.
  2. De levertijd van je SIM-kaart hangt af van je huidige abonnement. Is je huidige mobiel zakelijk abonnement afgelopen of wil je een nieuw zakelijk nummer? Dan ontvang je na je bestelling de SIM-kaart, vaak binnen twee werkdagen. Als je nog een abonnement hebt lopen ontvang je de SIM-kaart voordat je huidige abonnement afloopt. Hierbij kan je altijd je huidige zakelijke nummer meenemen naar je nieuwe provider.

Kan ik tussentijds overstappen van Sim Only naar een abonnement met toestel?

Ja, dat kan. Vaak heb je de mogelijkheid om het toestel in één keer te betalen of middels een maandelijkse toestelbijbetaling. Een toestelbijbetaling houdt in dat je gedurende je contracttijd een bepaald bedrag per maand betaalt. Stel dat je een iPhone 12 van (bijvoorbeeld) € 740,-  kiest, dan kan je die middels toestelbijbetaling afnemen door éénmalig € 20,- te betalen en daarnaast een bedrag van €30,- per maand. Ook handig: hier komt geen SIM-wissel bij kijken. Dit gebeurt alleen als je ook van provider wilt wisselen.

Wat gebeurt er als ik het contract laat verlopen?

Laat je je abonnement bewust of onbewust doorlopen na de contracttermijn? Dan lopen de oude voorwaarden vaak gewoon door. Let hierbij wel op dat eventuele kortingen die je tijdens je abonnement had, wel eens zouden kunnen vervallen. Je abonnement kan dus duurder uit gaan vallen voor hetzelfde verbruik. Ook dalen de prijzen van mobiele telefonie de laatste jaren nogal. Dus hetzelfde abonnement zou zo maar eens minder kunnen kosten, en dat door een simpele verlenging door te voeren.

Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.

Hoe houd ik het verbruik van mijn medewerkers in de hand?

Krijgen je medewerkers een mobiel van de zaak? Maak dan heldere afspraken over het mobiele data verbruik. Denk aan afspraken over het gebruik, onderhoud, teruggave of afkoop bij beëindiging van het dienstverband. En leg deze afspraken ook vast, dat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Bekijk ook goed hoe groot de bundel is die je wilt afsluiten. Hoeveel medewerkers ontvangen een toestel van de zaak en hoeveel gaan die ongeveer verbruiken?

Bouwend Nederland Telefonie

Bouwend Nederland Telefonie zoekt graag uit waar je op moet letten bij het aansluiten van nieuwe -of bij het verlengen van bestaande abonnementen. Neem voor meer informatie contact op met de de afdeling ledenvoordelen of bel 079 3 252 166.