Social Support: helpen is een werkwoord

Afbeelding Social Support: helpen is een werkwoord
maandag 21 februari 2022

Financiële problemen, echtscheidingen, overlijdens, ongevallen; er zijn legio zaken die een werknemer flink uit balans kan brengen. Social Support biedt de helpende hand om de boel weer op de rails te krijgen.

"Bedrijfsmaatschappelijk werker heette dat vroeger", zegt Tonny Grotenhuis over zijn functie adviseur Social Support bij Bouwend Nederland. "Ik mag werknemers van lidbedrijven helpen als er privéproblemen zijn." Volgens hem is het uniek dat een werkgeversorganisatie zo’n service biedt. En helemaal bijzonder is het dat het dan ook nog eens gaat om de bouw en infra; daarvan is toch altijd het beeld dat er alleen stoere jongens en meiden werken. "Toch doen we dit al sinds de jaren zeventig", zegt hij. "De gedachte erachter is heel simpel: heeft een werknemer thuis problemen, dan merk je dat op de werkvloer. Als werkgever wil je dan ook dat je werknemers goed in hun vel zitten. En daar wil Bouwend Nederland met Social Support dus bij helpen."

Actie!

Passend bij de sector is de aanpak enorm praktisch. "Helpen is een werkwoord, dat betekent dat je daadwerkelijk iets doet", zegt Grotenhuis. "Als iemand met financiële problemen een stapel ongeopende post van een meter hoog heeft liggen, dan heeft het geen zin om te zeggen ‘maak de enveloppen open en orden de boel maar, ik kom over een week terug om te kijken.’ Zo iemand kan dat helemaal niet op dat moment, die moet je actief helpen. Dan moet je samen gaan zitten, de post openmaken en bekijken en instanties gaan bellen. Dat is wat ik doe."
Zit iemand met de handen in het haar vanwege een echtscheiding, dan helpt Grotenhuis bijvoorbeeld door uit te leggen hoe zo’n procedure werkt. Hij laat een echtscheidingsconvenant zien en een ouderschapsplan. "Gaan ze daarna naar de mediator, dan weten ze in ieder geval waar ze het over hebben als het over die dingen gaat."

Praten na een traumatische ervaring

Financiële problemen en echtscheidingen zijn de meest voorkomende zaken waar Social Support voor wordt ingeschakeld. Maar ook voor nazorg bij ongevallen weet men Grotenhuis te vinden. Vorig jaar nog was hij bij een bedrijf waar een aantal werknemers een collega op het werk dodelijk hadden zien verongelukken. "Een dag of twee na dat ongeval ben ik met die groep gaan zitten. Ik heb aangegeven dat het goed is om erover te praten, dat ook de politie en de brandweer dit soort sessies doen na traumatische ervaringen." Hij laat in zo’n situatie de mensen vertellen over hoe ze de afgelopen paar dagen hebben beleefd, dan zien ze van elkaar dat iedereen er op zijn of haar eigen manier mee omgaat. Ook vertelt hij dat het heel normaal is als ze nachten niet goed slapen en het ongeluk herbeleven. "Het brein weigert gewoon te accepteren dat wat je hebt gezien, ook écht is gebeurd. Door erover te praten stimuleer je die acceptatie. Na een aantal dagen zie je vaak dat het merendeel het een plekje heeft weten te geven. Degenen bij wie dat niet lukt, kun je dan doorverwijzen naar een gespecialiseerde hulpverlener."

Spotgoedkoop

Het gebeurt misschien vijf tot tien keer per jaar dat Grotenhuis voor hulp na dergelijke traumatische ervaringen wordt gevraagd. Voor andere zaken wordt vaker bij hem aangeklopt. Wat het probleem ook is, het zijn altijd de werkgevers die dat contact leggen. "Maar nooit zonder toestemming van de werknemer; alle partijen moeten er mee instemmen!" Vroeger konden werknemers zelf aan de bel trekken maar dat is veranderd. Dat komt doordat de werkgever tegenwoordig iets voor de service moet betalen. Het gaat om € 110,- per uur, met een maximum van € 1250,-. "Dat is geen geld", zegt Grotenhuis. "Als je weet dat ik voor bijvoorbeeld schuldhulpverlening vaak wel 30 tot 40 uur met iemand bezig ben, dan hoeft er dus voor zo’n 19 tot 29 uur niets betaald te worden. Dat is bij een marktpartij wel anders." 

Niet volgende maand maar nu

Nog een opvallend verschil is de wachttijd. "De lijntjes zijn kort. Als je me belt of mailt, dan reageer ik dezelfde dag nog. Kan het echt niet anders kan wordt het de dag erna." Dat is best wel uniek in deze tijd van lange wachttijden. Grotenhuis vindt het echter belangrijk om snel te reageren. "Mensen vragen om hulp voor iets dat ze heel hoog zit. Dan kun je ze niet lang laten wachten. Je hebt niet altijd de oplossing in huis, maar je kunt wel direct beginnen." Al is het maar met het openmaken van de post. Dat scheelt al een heleboel. 

Social Support nodig? Tonny Grotenhuis is bereikbaar via t.grotenhuis@bouwendnederland.nl of 06 - 531 529 67.

Kijk voor nog meer informatie over Social Support op de website.

Tonny Grotenhuis adviseur sociaal support