• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • For Suppliers brengt vernieuwde wettelijke betalingstermijn naar de praktijk

For Suppliers brengt vernieuwde wettelijke betalingstermijn naar de praktijk

'Gewoon op tijd betalen' als norm

Afbeelding For Suppliers brengt vernieuwde wettelijke betalingstermijn naar de praktijk
donderdag 27 oktober 2022

Met het aanpassen van de wettelijke betalingstermijn heeft het mkb een extra stok achter de deur om grote opdrachtgevers binnen 30 dagen te laten betalen. 'Gewoon op tijd betalen' wordt hiermee feitelijk de norm. Dennis Mattijssen van For Suppliers legt uit hoe het zit met de wet en hoe zij hem nu al toepassen.

"In de praktijk zie je dat grotere opdrachtgevers soms na 90 dagen de rekening van de onderaannemer betalen", zegt Dennis. "Dat kan cashflowproblemen opleveren bij de onderaannemer of leverancier. Met de nieuwe wet die sinds juli 2022 is ingegaan kan dat niet meer. In principe, want de wet geldt tussen grote bedrijven (niet-mkb) en mkb. Voor mkb-bedrijven onderling geldt de wet niet."

Drie kenmerken

Rijst de vraag welke bedrijven onder het mkb vallen en welke niet. Hiervoor gelden drie harde eisen, weet Dennis. "Je bent mkb -bedrijf als je minder dan 250 medewerkers hebt, berekend naar arbeidsjaareenheden, een jaaromzet van maximaal 40 miljoen euro draait en een balanstotaal hebt van maximaal 20 miljoen euro. Voldoe je aan twee van deze drie kenmerken, dan ben je officieel mkb’er. Je bent dan wettelijk gerechtigd om grote, niet mkb-bedrijven waar jij producten of diensten aan levert rente in rekening te brengen voor de betalingstermijn die de 30 dagen overschrijdt."

Inzicht in betaaltermijn

For Suppliers zorgt voor administratieve afstemming tussen hoofdaannemers, onderaannemers en leveranciers, en neemt rompslomp uit handen. Tijdens het bouwproces bespaar je zo veel tijd. Dit betekent dat For Suppliers heel veel data heeft van bouw- en infrabedrijven. In 99 procent van de gevallen weten ze precies welk bedrijf mkb is en welk niet. “Onze klanten lezen dit nu ook op onze portal. Zij weten dus wie zij binnen 30 dagen moeten betalen, en of de onderaannemer of leverancier het recht heeft om rente in rekening te brengen als betaling binnen 30 dagen uitblijft."

Eigen mailings versturen

For Suppliers houdt klantdata up-to-date. Klanten gebruiken die gegevens daarom graag voor hun VCA-audit en accountantscontrole. "Wat wij ook merken is dat zij hun e-mailadressen, die ook in onze portal zijn opgeslagen, gebruiken voor mailings. De adressen die wij voor ze beheren zijn namelijk ook altijd bijgewerkt. Dit betekent dat de kwaliteit van mailings verbetert."

Geautomatiseerde datakoppeling

Bij For Suppliers werken ze voortdurend aan het verbeteren van de dienstverlening. Dennis geeft een voorbeeld: "Wij hebben nu een geautomatiseerde, veilige koppeling met het automatiseringssysteem bij opdrachtgevers. Mutaties bij leveranciers worden voortaan meteen in hun systeem doorgevoerd. Zij hoeven niet meer in te loggen. Het is een waardevolle toevoeging, die er hopelijk aan bijdraagt dat zij nóg langer klant bij ons blijven."

Ledenvoordeel

Heb je vragen over het For Suppliers ledenvoordeel of wil je meer informatie? Neem dan contact op via onderstaande knop of bel 079-3252 166.

Neem contact op

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine BNL Special Ledenvoordelen, Academy & Advies, editie najaar 2022. Klik hier om het hele magazine te lezen.