Veiligheid
Veiligheid heeft onze topprioriteit. Jaarlijks gebeuren er nog teveel ongelukken in de bouw- en infrasector. Dat willen we veranderen. We doen dat, onder meer, door de veiligheidsrisico's in de bouw- en infrasector zichtbaar en beheersbaar te maken, onder meer door preventieve veiligheidsmaatregelen en monitoring. Verder werken we aan meer inzicht in de ongevallencijfers. Hiermee worden risico's beter inzichtelijk en kunnen we gericht maatregelen ontwikkelen. Natuurlijk maken we ons ook sterk voor het verbeteren van het lerend vermogen van de sector.
Samen klimmen op de Veiligheidsladder
Op 18 april is het werkboek 'Samen klimmen op de veiligheidsladder' gelanceerd. Met dit werkboek willen we onze leden ondersteunen om naar de volgende trede op de Safety Culture Ladder (SCL) te gaan. Vanuit de ViA is vanaf 1 juli 2026 namelijk minimaal trede 3 een vereiste. Klimmen op de veiligheidsladder doe je in stappen. Op deze pagina lees je alles over het werkboek en hoe je deze (voor een klein bedrag) kan bestellen.
Bewust Veilig-dag 2026
Op woensdag 25 maart 2026 vindt de tiende jubileumeditie plaats. Noteer deze datum alvast in je agenda!
Arbeidsongeval melden
Een werkgever is op grond van de Arbeidsomstandighedenwet verplicht ernstige arbeidsongevallen direct telefonisch te melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ernstige arbeidsongevallen zijn ongevallen die geleid hebben tot een ziekenhuisopname, blijvend letsel of de dood. De Arbeidsinspectie stelt dan een onderzoek in. Wil je meer informatie over wat je moet doen in geval van een bedrijfsongeval?
Veiligheid aan de voorkant
Opdrachtgevers kunnen van begin tot het einde van een opdracht invloed uitoefenen op veiligheid. Zij kunnen problemen bij de bron aanpakken – in de ontwerpfase – in plaats van achteraan de keten. Dat begint bij de keuze voor een architect die veiligheid als prioriteit heeft. Bij het bouwproces en bij het toekomstig onderhoud. Een ander ontwerp of een andere uitvoeringswijze kan een wereld van verschil maken.
Veiligheidscultuur
Een cultuur van gezond en veilig werken kun je niet afdwingen. Werkgever en werknemers moeten zich samen actief inzetten. Veiligheidsbewustzijn en de wil om incidenten met bijbehorend verzuim en schade te verminderen moeten bij iedereen in de organisatie aanwezig zijn. De manier waarop moet voortkomen uit de kernwaarden van het bedrijf. Ontdek onze praktische hulpmiddelen.
Vergroot je kennis
Speciaal voor het mkb is een webtool ontwikkeld waarmee je trede 2 of 3 kunt bereiken door middel van self-assessment.
De Bewust Veilig-dag is een jaarlijks initiatief van Bouwend Nederland, Techniek Nederland, OnderhoudNL en Aannemersfederatie Nederland. Op deze dag besteden honderden bedrijven in de bouw, techniek en onderhoudssector extra aandacht aan veilig en gezond werken.
Aan de slag met je medewerkers
Geef geen vis, maar een hengel!
Aan de slag gaan met je personeel is geen eenzijdig verhaal: samen werken aan veiligheid, dat heeft het meeste effect. Zoals het scheppen van een gezonde veiligheidscultuur. Maar ook ruimte bieden om gevaarlijke situaties te kunnen melden en leidinggevenden trainen om effectieve maatregelen voor veiligheid te kunnen initiëren.
Op hoogte werken
Veilig werken op hoogte vraagt inspanning van werkgevers én werknemers. De werkgever moet bijvoorbeeld zorgen dat de materialen en het materieel in orde zijn, dat er geen gaten zitten in vloeren en dat er rondom dubbele leuningen en kantplanken zijn. Maar de werknemer moet die kantplanken dan wél laten zitten en zorgen voor een opgeruimde werkplek.
Ledengroep veiligheid
De Ledengroep Veiligheid is een adviesorgaan en klankbord van leden. Hun achtergrond is divers qua bedrijfsgrootte, bouw- en infra en regio. De Ledengroep Veiligheid voorziet het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de directie en ons beleidsbureau gevraagd en ongevraagd van informatie op het gebied van veiligheid in de bouw- en infrasector.
Veilig werken met prefab-betonnen kanaal- en breedplaatvloeren
Bij het leggen van prefab-betonnen systeemvloeren blijven de veiligheidsmaatregelen vaak beperkt tot persoonlijke beschermingsmiddelen, niveau 4 van de arbeidshygiënische strategie. De Arbowet zegt echter: collectieve maatregelen als minimale norm. Daarom hebben Aboma, de Governance Code Veiligheid in de Bouw, Bouwend Nederland en Transport en Logistiek Nederland een handreiking met mogelijke maatregelen ontwikkeld.
Bekijk de diverse handreikingen (tijdrijden en zelflosser)
Profiteer van financiële ledenvoordelen
Uiteindelijk streven al onze leden hetzelfde na: dat hun medewerkers aan het einde van de dag weer veilig naar huis gaan. Dat vraagt om wetenschap.
Onafhankelijke certificering op het gebied van gezond en veilig werken, kwaliteit en milieu zorgt voor een systematische verbetering van je organisatie, product en dienstverlening.
Vragen?
Heb je een vraag over dit kennisgebied? Onze beleidsadviseurs helpen je graag verder.
Bekijk ook eens
Goede arbeidsomstandigheden zorgen ervoor dat iedereen gezond en veilig kan werken.
Een gezonde bouw- en infrasector vraagt om medewerkers die zich ontwikkelen en gezond en gemotiveerd blijven werken.
Gerelateerd nieuws
Bouw- en infrabedrijven werken vaak aan grote projecten, met inzet van ingehuurd personeel. Om ook hún veiligheid te garanderen, is meer aandacht nodig voor diploma’s en certificaten, betrokkenheid bij instructies, cultuurverschillen en taalbarrières. Eind mei verkenden organisaties en de bouw- en uitzendbranche tijdens een bijeenkomst gezamenlijk oplossingen. Die worden de komende periode getoetst in de praktijk.
Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.
De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.