1. Home
  2. Nieuws
  3. Geen matcha latte maar een mbo diploma

Geen matcha latte maar een mbo-diploma

Vrijdag 1 augustus 2025

Waar de bouwsector hard op zoek is naar vakmensen, lijken veel jongeren uit Generatie Z zich juist te richten op een leven vol zingeving, remote werk en matcha lattes. Klopt dat beeld wel voor de hele generatie? Volgens een onderzoek van ABN Amro, uitgevoerd onder 1900 studenten, ligt de werkelijkheid voor praktisch opgeleide jongeren heel anders. Zij willen zekerheid, waardering en de kans om écht iets te maken. Met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het voor bouwbedrijven cruciaal om hun wensen serieus te nemen. Hoe zorg je ervoor dat deze jonge vakmensen niet voorbijlopen aan een toekomst in de bouw?

Het in april door Leontien de Waal, sectorbanker Bouw bij ABN Amro, gepubliceerde onderzoek 'Wat praktisch opgeleide Gen Z'ers écht willen', uitgevoerd onder 1900 studenten van alle opleidingsniveaus, opent tamelijk provocatief: waar de technische sector om schreeuwt, zijn "geen hippe digital nomads of consultants die matcha lattes drinken, maar om vakmensen met een mbo-diploma". Voor deze scherpe formulering is bewust gekozen om het heersende beeld van Generatie Z te demystificeren. "Als je veel van de eerdere rapporten naleest over Generatie Z", vertelt De Waal, "dan komt er toch een beeld naar voren van theoretisch opgeleide jongeren die werken in een van de kantoorsteden van Nederland en ontzettend bezig zijn met zingeving. Terwijl wij het sterke vermoeden hadden dat praktisch opgeleide Gen Z'ers toch net iets anders in elkaar steken."

'Salaris net even belangrijker'

Het ABN Amro-rapport toont dan ook de verschillen tussen de werkwensen van theoretisch en praktisch opgeleide jongeren en daar komt de opvallende bevinding uit dat laatstgenoemden meer waarde hechten aan een goed salaris en vast contract. De Waal legt uit: "Praktisch opgeleiden beginnen meestal wat eerder in hun leven met fulltime werk en komen dan ook eerder bij grote momenten in hun leven aan, zoals een eigen huis huren of kopen. Dat kan ervoor zorgen dat salaris net even iets belangrijker wordt". 

Omgekeerd blijkt dat theoretisch opgeleide Gen Z'ers begrippen als 'duurzaamheid' en 'purpose' belangrijker vinden. Al betekent dit volgens De Waal niet dat praktische opgeleide jongeren hier niets omgeven. "Voor hen wordt het pas echt tastbaar door de dingen die ze maken. Dat vinden ze gewoon mooi en gaaf: dingen maken die ook hun functie hebben in het dagelijkse leven. Goed gereedschap, een respectvolle werksfeer en een intensieve maar niet betuttelende werkbegeleiding komen terug in de werkwensen van praktisch opgeleide Gen Z'ers.  

Meer vrouwen, meer empathie 

Een minder fraaie statistiek in het rapport en afkomstig uit eerder onderzoek van brancheorganisatie FME is dat bijna driekwart van de vrouwen in de technische sector vroegtijdig hun baan opzegt. Zelf verbaasde De Waal zich recentelijk nog over een artikel in Cobouw waarbij uit onderzoek naar voren kwam dat grote bouwprojecten met empathische leiders beter verlopen. Bijvoorbeeld door de inzet van vrouwelijke kwaliteiten. "Ja nogal wiedes, dacht ik toen", aldus De Waal, "dat geldt voor ongeveer elke tak van sport en zou dus ook moeten gelden voor de praktische uitvoering van projecten." 

Empathie zou volgens haar dus ook vooral geen rocket science moeten zijn, al erkent ze tegelijkertijd de karakteristieken van de bouwwereld. "Het is een sector met veel tijdsdruk en waar op het scherpst van de snede beslissingen worden genomen. Misschien niet altijd met de ruimte voor afgewogen communicatie." 

Omarm diversiteit

Toch kunnen bouwbedrijven volgens De Waal er niet omheen - alleen al gezien de krimpende arbeidsmarkt - om diversiteit meer te omarmen en om zich dus te ontwikkelen op het gebied van communicatie en empathie. Niet alleen om meer vrouwelijk technisch personeel te werven maar bijvoorbeeld ook zij-instromers en werknemers met verschillende culturele achtergronden. "De arbeidsproductiviteit staat onder druk en ondanks digitalisering en robotisering heb je bottom line nog steeds de mensen nodig." 

Doe vooral je voordeel met dit rapport, is De Waals aanbeveling. "Wees heel helder over het salaris en het contract, maar schets ook het perspectief: als je bij ons komt dan kun je binnen twee jaar dit bereiken. Hoe beter je in het hoofd kunt kruipen van de jongere generatie, des te beter je weet wat ze kan boeien en binden."  

Volg onze training

Onze Academy heeft een aansluitende training in het aanbod. Na afloop van de training 'Generatie Z op de werkvloer' heb je meer inzicht in de behoeften van jongere medewerkers, kun je gerichte acties formuleren om daarop in te spelen en weet je hoe je een werkomgeving creëert waarin hun potentieel zichtbaar wordt én benut, met als resultaat betere binding en behoud van jong talent.. Meld je hier aan voor de training.

Gerelateerd nieuws

Maandag 21 juli 2025
Zonnige opening van JIJ Bouwt de Toekomst in Harderwijk

Het Bouw & Infrapark in Harderwijk stond vrijdag 18 juli bol van enthousiasme tijdens de opening van het zomerevent JIJ Bouwt de Toekomst. De theaterzaal zat vol jonge bouwers, compleet met bouwhelm en veiligheidsjasje, klaar om kennis te maken met de wereld van bouw en infra.

Maandag 21 juli 2025
Nieuwe infracampus voor mbo-opleidingen in Kelpen-Oler

Woensdag 16 juli hebben we een belangrijke stap gezet voor de toekomst van technisch onderwijs in Limburg. Met het zetten van een handtekening is het officieel: vanaf schooljaar 2025–2026 gaan Technisch Opleidingscentrum Zuid en Gilde Opleidingen intensief samenwerken op één gedeelde locatie in Kelpen-Oler, met ondersteuning van onze infraleden in Limburg. 

Dinsdag 8 juli 2025
Help jongeren en hun ouders kiezen voor de bouw en infra: doe mee tijdens de onderwijsbeurzen

Ben jij meer een doener of denker dan een prater? Jongeren met interesse in de bouw of infra waarschijnlijk ook. Daarom zoeken we mensen uit het veld waarin zij zich kunnen herkennen. Voor een eerlijk verhaal uit de praktijk; over het werk en wat ze kunnen verwachten.