1. Home
  2. Nieuws
  3. Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1 7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Uitblijven oplossing stikstof grote oorzaak voor 1,7 miljard euro schade door vertragingen in infra

Dinsdag 20 juni 2023

De Logistieke Alliantie, een coalitie waar Bouwend Nederland onderdeel van is, liet Panteia becijferen hoe groot de financiële schade is door vertragingen op de Nederlandse infrastructuur. In 2022 bedroeg dit 1,7 miljard euro. Vertragingen op de A1, A2 en A15 hebben hierin het grootste aandeel. De coalitiepartners roepen te blijven investeren in noodzakelijke onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur. Bouwend Nederland onderstreept nogmaals de urgentie om snel stikstofruimte beschikbaar te krijgen voor nieuwe aanleg. Alleen zo voorkomen we dat we nog vaker stil komen te staan.

 

Dit onderzoek is gedaan binnen ons Meerjarenprogramma Mobiliteit. Met dit programma dragen we bij aan het ontwikkelen van een nieuwe visie op mobiliteit. Ook zetten we ons in om bestaande infra veiliger, slimmer en groener te maken.

Deze wegen, sporen en sluizen zorgen voor grootste schade

Forenzen staan stil in files, treinen hebben onvoldoende spoorcapaciteit en binnenvaartschepen wachten voor sluizen vanwege onderhouds- en capaciteitsproblemen. In het rapport van Panteia is te lezen dat in 2022 de volgende wegen de grootste economische schade voor het wegvervoer veroorzaken. De A15 tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost, de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken en de A2 tussen Empel en Empelbrug. Wat betreft de binnenvaart waren de sluizen bij Terneuzen, de Volkeraksluizen en de Krammersluizen verantwoordelijk voor de grootste economische schade in 2022. Voor het spoorvervoer werd de meeste economische schade veroorzaakt op de trajecten van Essen (Be) naar Kaldenkirchen (bij Venlo), van de Maasvlakte naar Kaldenkirchen en van Waalhaven Zuid naar Kaldenkirchen.

Stikstofruimte essentieel

Bouwend Nederland staat achter de stap die minister Mark Harbers in maart zette om jaarlijks €5 miljard te investeren in het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur. Dit onderzoek laat echter zien dat naast investeringen in onderhoud, ook de noodzaak voor aanpassingen en nieuwe aanleg van infrastructuur onverminderd groot is. Actie in het stikstofdossier blijft hard nodig om ook nieuwe aanleg weer mogelijk te maken. Voor ons is essentieel dat de afname van stikstofdepositie in een landelijk register wordt bijgehouden. Hiermee kan vervolgens beschikbare stikstofruimte aantoonbaar worden ingezet voor zowel natuurherstel, PAS-melders als bouw- en infraprojecten.  

Blijvend investeren in alle modaliteiten

“Op de belangrijke goederencorridors zien we dat het knelt zowel op weg, spoor als vaarwegen. Daarom moeten we blijvend in alle modaliteiten investeren”, zegt Elisabeth Post, als voorzitter van de Logistieke Alliantie namens alle 16 partijen. “Niet investeren is geen optie omdat het de Nederlandse economie 1,7 miljard per jaar kost.” Post wil dat de overheid snel aan de slag gaat: “De spade moet zo snel mogelijk in de grond om de knelpunten aan te pakken. Dat is met een groeiende bevolking geen overbodige luxe maar pure noodzaak.”

Welke partijen zitten in de Logistieke Alliantie

De Logistieke Alliantie is een alliantie van 16 partijen die hun krachten hebben gebundeld om de handel en logistiek te versterken. De leden bestaan uit evofenedex, Port of Rotterdam, Air Cargo Netherlands (ACN), Vereniging van Rotterdamse Cargadoors, VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Schiphol Group, Ondernemend Amsterdam (ORAM), MKB Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN), Deltalinqs, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), ProRail, Bouwend Nederland en Port of Amsterdam.

Willemijn Visscher
Coördinator meerjarenprogramma's
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 13 juni 2025
Tussen ideaal en realiteit: duurzaam werken in de praktijk

Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?

Vrijdag 13 juni 2025
Provincie Zuid-Holland zet gedurfde stap naar eerste stikstofmaatregelen

Op 12 juni hebben Provinciale Staten van Provincie Zuid-Holland ingestemd met het Provinciaal Stikstofmaatregelenpakket van Gedeputeerde Staten: Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE). Daarmee zet Provincie Zuid-Holland een gedurfde eerste stap om tot stikstofmaatregelen te komen. Wij juichen toe dat dit maatregelenpakket waar we via inspraak toe hebben opgeroepen is aangenomen als eerste stap om tot stikstofreductie te komen. 

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.