• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Thuiswerken en thuisonderwijs, privé problemen liggen op de loer

Thuiswerken en thuisonderwijs, privé problemen liggen op de loer

Social Support biedt uitkomst

Afbeelding Thuiswerken en thuisonderwijs, privé problemen liggen op de loer
dinsdag 7 april 2020

“Let goed op elkaar” is de veelgehoorde slogan in deze moeilijke dagen. Onze sector zet alles op alles om zo goed en verantwoord mogelijk aan het werk te blijven. Dat is niet alleen belangrijk voor Nederland, maar ook om ervoor te zorgen dat we niet opnieuw in een bouwcrisis terechtkomen. Bouwbedrijven letten extra op de gezondheid van hun mensen. Maar let ook extra op mogelijke privé problemen bij werknemers. De adviseurs Social Support van Bouwend Nederland helpen juist nu werknemers voor wie het privé allemaal tegenzit.

De voorbeelden die via de media naar buiten komen zien wij ook.

Spanningen thuis kunnen ontstaan door:

  • Spanningen in relaties die oplopen doordat mensen meer op elkaar zijn aangewezen.
  • Zorgen voor kinderen en hun onderwijs begeleiden, terwijl dat soms te veel vraagt.
  • Als mantelzorger nog zwaarder belast worden nu de reguliere zorg af moet haken.
  • Financiële knelpunten mocht er abrupt minder geld binnenkomen.
  • Overlijdens in de directe omgeving waar geen afscheid mogelijk is.
  • Gewenste of nodige medische hulp die niet uitgevoerd kan worden.
  • Reguliere hulpverlening, huisartsen, geestelijke gezondheidszorg, schuldhulpverlening; allemaal instanties die moeilijk of niet bereikbaar zijn, hun werkzaamheden opschuiven.

Wat kan Bouwend Nederland (van afstand) doen?

Als maatschappelijk werkers van Social Support houden wij ons ook aan alle richtlijnen die er zijn. Het zo prettige gesprek aan de keukentafel bij de mensen thuis is slechts beperkt mogelijk. En in veel situaties is dat voor de mensen en voor ons wel degelijk een handicap.

Toch vinden wij in deze tijden mogelijkheden en zijn we in staat om via de telefoon, of met een beeldverbinding, of via e-mail onze hulp te continueren. Voornamelijk vanaf ons huisadres, zoals iedereen bij Bouwend Nederland. Dagelijks hebben wij onze contacten met bedrijven en zijn in gesprek over signalen of situaties die zij hen verontrusten. Dat wordt als ondersteunend ervaren, zo horen wij.

Staan (online) klaar voor leden

Dus, heb je vragen, hoor je signalen van werknemers die onze ondersteuning en hulp goed kunnen gebruiken? Schroom niet om te bellen. Wij staan juist in deze bizarre tijden (online) klaar voor onze leden. Let goed op elkaar!

Tonny Grotenhuis adviseur sociaal support