Hergebruik in de infra: de N739 als meest 'circulaire' weg

dinsdag 25 augustus 2020

Silke Gurdebeke

Medewerker communicatie
Afbeelding Hergebruik in de infra: de N739 als meest 'circulaire' weg

Hoe zou Nederland er in 2030 kunnen uitzien? Dat is de vraag die centraal staat in onze toekomstverkenning Nu Bouwen aan Morgen | Verkenning Bouw en Infra 2030. Met behulp van leden en deskundigen van binnen én buiten de sector kijken we vooruit en schetsen we enkele denkrichtingen voor de vraagstukken van morgen. Om deze toekomstverkenning zo praktisch mogelijk in te steken hebben we verschillende cases opgemaakt die dieper ingaan op significante ontwikkelingen. In aanloop naar het congres Nu Bouwen aan Morgen presenteren we alvast enkele cases zoals het hergebruik van materialen in de infra.

De meest 'circulaire weg' van Nederland: die ambitieuze doelstelling hebben Dura Vermeer en de provincie Overijssel met de N739. De provincie gaat niet meer betalen voor de weg zelf, maar slechts voor de mogelijkheid om er vlot overheen te kunnen rijden. De provincie blijft wel juridische eigenaar, maar laat het beheer over aan Dura Vermeer als nieuwe economische eigenaar. Dat kan alleen door ontwerp, uitvoering, beheer en onderhoud als één geheel te zien. In de wegenbouw is dit echter niet de praktijk.

Recycling naar een hoger plan tillen

Dura Vermeer en de provincie Overijssel willen met deze proef onderzoeken of de bestaande dynamiek kan worden veranderd. Dura Vermeer neemt niet alleen ontwerp en onderhoud voor zijn rekening, maar wordt ook verantwoordelijk voor het hergebruik van materialen. Dat dwingt het bedrijf om al bij het ontwerpen goed na te denken over welke materialen het meeste rendement voor recycling opleveren. En dus ook voor milieu en duurzaamheid.

"We willen pionieren met een model waarbij we al die stappen op ons nemen", aldus Theo Winter, lid Raad van Bestuur van Dura Vermeer. "Dus ook verantwoordelijk worden voor hergebruik. Daardoor krijgen we bij het ontwerp en de aanleg, maar ook bij het beheer, belang bij recycling van materiaal. Daarmee komt de circulaire economie ook in de wegenbouw een grote stap dichterbij".

"Eerst gaan we de kinderziektes in deze nieuwe manier van werken opsporen. Bijvoorbeeld in de praktijk een flexibel rekenmodel optuigen bij de vraag: hoe bepaal je de restwaarde van de materialen van een weg, decennia voordat je deze weer verwijdert? Want wat als de prijs van bitumen, één van de grondstoffen voor asfalt, op de wereldmarkt ineens daalt?"

Resultaat

Hiermee ligt de weg open voor nóg meer hergebruik in de wegenbouw. In nieuwe wegen wordt immers al minstens 40% gebruikt asfalt verwerkt. Dura Vermeer en de provincie Overijssel hebben hoge verwachtingen van deze proef. Wanneer die een succes blijkt, levert dit een model op dat met name geschikt zal zijn voor provinciale en lokale wegen.

Als de proef slaagt hoeft de weg minder snel te worden vervangen en hoeft er over een lange periode minder asfalt te worden gebruikt om reizigers  tussen Haaksbergen en Hengelo te laten rijden.

Meer weten?

In aanloop naar het congres Nu Bouwen aan Morgen eind dit jaar zullen we verschillende cases presenteren. Wil je graag op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen? Houd dan zeker het digitaal platform in de gaten.