• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Van Doorn heeft eerste 100% elektrische veegwagen van Nederland

Van Doorn heeft eerste 100% elektrische veegwagen van Nederland

maandag 3 mei 2021
Afbeelding Van Doorn heeft eerste 100% elektrische veegwagen van Nederland

Lidbedrijf Van Doorn uit Geldermalsen ontving 29 april van importeur Terberg Matec Nederland BV de sleutels van de nieuwe elektrische veegwagen: de V65e. Van Doorn heeft hiermee een primeur te pakken. Het is de allereerste 100% elektrische truck gemonteerde veegwagen in Nederland en één van de 15 eerste in Europa. Een mooi voorbeeld van hoe de sector hard werkt aan verduurzaming van materieel.

Primeur in Nederland

De V65e is de eerste 100% elektrisch aangedreven veegwagen in Nederland. De wagen is maximaal duurzaam en CO2-neutraal. Hij is emissieloos en maakt de buitenruimte fluisterstil schoon. Dat maakt hem ook zeer geschikt voor gebruik binnen de bebouwde kom. De veegwagen heeft een uniek zuigsysteem waar patent op rust, is even krachtig als diesel aangedreven machines en is 8 uur per dag inzetbaar. Zowel voor het lichte veegwerk (straatvuil), als voor het zware veegwerk in de wegenbouw. Terberg Matec Nederland BV importeerde en leverde de V65e aan Van Doorn. De veegwagen werd opgebouwd bij Bucher Municipal in Dorking.

Belangrijke stap op de groene weg

Met de aanschaf van deze V65e elektrische veegwagen zet Van Doorn een belangrijke stap voorwaarts op de groene, duurzame weg. Deze elektrische veegwagen bespaart op jaarbasis ruim 97 ton CO2 en 25.000 liter diesel. Geleidelijk wil Van Doorn overschakelen naar een milieuvriendelijk wagenpark om te voldoen aan de klimaatdoelstellingen van de toekomst. Al eerder investeerde Van Doorn in een elektrische werkbus, elektrische werktuigdrager, een e-Crafter en een elektrische knikmops. Daarnaast overweegt Van Doorn nog de aanschaf van elektrische vrachtauto’s en tractoren.

Lees hier meer over de veegwagen op de website van Van Doorn.

De Groene Koers

Van Doorn is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat vol inzet op vergroening van het materieel. De sector werkt hard aan verdere verduurzaming hiervan via het sectorplatform De Groene Koers. De Groene Koers (DGK) is een initiatief van Bouwend Nederland, BMWT en CUMELA met als doel versnelling naar een uitstootvrije(re) sector in 2030. Mobiele werktuigen en materieel in de Bouw & Infra zullen steeds minder emissies, zoals CO2, NOx en fijnstof moeten uitstoten om daarmee bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen voor mobiliteit, als onderdeel van afspraken in het Klimaatakkoord, evenals aan andere actuele ontwikkelingen zoals het stikstofdossier en het Schone Lucht Akkoord.

Meer weten of meedoen? Kijk dan op de website van De Groene Koers.