Voorkom onnodig lange wachttijden met zorgbemiddeling

Zorgbemiddeling
dinsdag 12 april 2022

Veel patiënten hebben tijdens de coronacrisis onnodig lang gewacht op een behandeling, omdat ze niet wisten dat hun zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een andere plek. Dat is uiteraard vervelend voor de patiënt zelf, maar ook voor de werkgever. Als je lang wacht op zorg, moet je zorgverzekeraar je helpen met kijken of je op een andere plek sneller terecht kunt als je hierom vraagt. Dit heet zorgbemiddeling.

Flinke stijging aantal bespaarde wachtdagen

Zilveren Kruis en De Friesland, beide voordeelpartners van Bouwend Nederland, geven aan dat de tijd die gewonnen werd met zorgbemiddeling in 2021 ook nog eens flink steeg ten opzichte van 2019. Zo werden er bij Zilveren Kruis in 2019 per verzoek tot zorgbemiddeling gemiddeld 32 wachtdagen bespaard. In 2021 waren dat er 50. Bij zorgverzekeraar De Friesland verdubbelde het aantal bespaarde wachtdagen zelfs bijna, van 31 dagen in 2019 naar 60 dagen in 2021.

Bellen loont

Nog steeds wachten veel patiënten op een uitgestelde operatie of behandeling. Voor deze mensen kan het ook nu nog een positief effect hebben om te bellen met de zorgverzekeraar. Op de ene plek kun je namelijk veel eerder terecht dan op de andere. Zorgverzekeraars kunnen je daarbij goed adviseren en begeleiden.

Gunstig voor werknemer én werkgever

Zorgbemiddeling is niet alleen gunstig voor de patiënt zelf, maar ook voor zijn of haar werkgever. Hoe sneller een werknemer weer (volledig) inzetbaar is, hoe voordeliger dit vanzelfsprekend ook voor de werkgever is. Heeft jouw bedrijf nog geen collectieve zorgverzekering via Bouwend Nederland? De verzekeringen in onze zorgmantels bieden naast een hoge korting ook aantrekkelijke voorwaarden speciaal voor bouw- en infrabedrijven. Wil je daar meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Mail naar voordeel@bouwendnederland.nl of bel 079-3252 166.

Zorgcoach van Zilveren Kruis helpt bij het regelen van zorg

Een goed voorbeeld van zorgbemiddeling is de Zorgcoach van Zilveren Kruis. Deze helpt je bij het aanvragen en regelen van de juiste zorg en onderzoekt alle opties om de wachttijd te verkorten en je zo snel en deskundig mogelijk te helpen.

  • Eerst probeert de Zorgcoach de afspraak in het eigen ziekenhuis te vervroegen.
  • Als dit niet lukt, neemt de Zorgcoach contact met je op om andere mogelijkheden te bespreken. Je geeft bijvoorbeeld aan of je wilt reizen. En hoe ver.
  • Soms kun je in een ander ziekenhuis sneller geholpen worden.
  • De Zorgcoach neemt contact op met verschillende ziekenhuizen, zodat je zo snel mogelijk terechtkunt.
  • Een operatie vervroegen is lastiger, omdat de specialist bepaalt wanneer deze gebeurt.

Wachtlijstbemiddeling wordt door Zilveren Kruis altijd 100% vergoed. Dit betekent dat je niets extra hoeft te betalen.

Contact met de Zorgcoach

Wil je meer weten over de Zorgcoach van Zilveren Kruis? Bel dan op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur naar tel. 071-364 02 80.

Lees meer over Zorgcoach