Sneller aan de beurt met wachtlijstbemiddeling

Via Zilveren Kruis en De Friesland

Afbeelding Sneller aan de beurt met wachtlijstbemiddeling
dinsdag 6 december 2022

Veel patiënten wachten soms langer dan wenselijk is op een behandeling. Bijvoorbeeld omdat ze niet weten dat hun zorgverzekeraar hiermee kan helpen. Dat is uiteraard vervelend voor de patiënt zelf, maar óók voor de werkgever. Wacht een werknemer al langer op zorg? Dan móet de zorgverzekeraar hen helpen om te kijken of jouw werknemer op een andere plek sneller terechtkan. Dit heet wachtlijstbemiddeling.

Veel wachtdagen besparen

Zilveren Kruis en De Friesland, voordeelpartners van Bouwend Nederland, gaven aan dat het aantal dagen dat werd  gewonnen met wachtlijstbemiddeling de afgelopen jaren flink steeg. In 2021 waren dat er bij Zilveren Kruis gemiddeld 50. En over de eerste helft van 2022 al 59 dagen. Zorgverzekeraar De Friesland heeft ook flink wat dagen bespaard. In heel 2021 gemiddeld wel 60 dagen. En in het eerste half jaar van dit jaar gemiddeld alleen al 71 dagen!

Het loont écht om te bellen met de zorgverzekeraar

Als gevolg van de coronacrisis wachten nog steeds veel patiënten op een uitgestelde operatie of behandeling. Wacht jouw medewerker ook al lang op een behandeling? En duurt het nog lang voordat hij of zij aan de beurt is? Dan helpt het ook nu nog om te bellen met de zorgverzekeraar. Op de ene plek kan een patiënt namelijk veel eerder terecht dan op de andere. Zorgverzekeraars kunnen daarbij goed adviseren en begeleiden. 

Wachtlijstbemiddeling is gunstig voor medewerkers én werkgevers

Dat iemand sneller terecht kan in een ziekenhuis is natuurlijk niet alleen gunstig voor diegene zelf. Ook voor de werkgever is dit voordeliger. Hoe sneller jouw medewerker weer (volledig) aan de slag kan, hoe prettiger dit ook voor de werkgever is. 

Krijg hulp bij het regelen van zorg

Goede voorbeelden van wachtlijstbemiddeling zijn de Zorgcoach van Zilveren Kruis en de wachtlijstcoördinator van  De Friesland. Zij helpen bij het aanvragen en regelen van de juiste zorg. Ze onderzoeken ook alle opties om de wachttijd te verkorten en jouw medewerker zo snel en goed mogelijk te helpen.

  • Eerst vragen ze na of er misschien eerder plek beschikbaar is omdat iemand anders is uitgevallen. Zo proberen zij de afspraak in het eigen ziekenhuis te vervroegen.
  • Lukt dit niet? Dan nemen ze contact op om andere mogelijkheden te bespreken. Er kan dan bijvoorbeeld  aangegeven worden of iemand wil reizen. En hoe ver. Soms kun je in een ander ziekenhuis namelijk sneller geholpen worden.
  • Ze nemen dan contact op met verschillende ziekenhuizen om te zien waar iemand zo snel mogelijk terechtkan.
    Een operatie vervroegen in hetzelfde ziekenhuis is trouwens lastiger. Dit komt omdat de specialist zelf bepaalt wanneer deze gebeurt.
  • Wachtlijstbemiddeling wordt altijd 100% vergoed. Dit betekent dat er niets extra betaald hoeft te worden.

Meer weten over wachtlijstbemiddeling?

Zilveren Kruis
De Zorgcoach is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur op tel. 071-3640 280. Ze helpen je graag.
Online contact opnemen met de Zorgcoach kan natuurlijk ook.

De Friesland
Voor persoonlijk advies van de wachtlijstcoördinator kun je bellen naar 058-2913 300 van maandag tot en met  vrijdag tussen 08:30 en 17:00 uur. De wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk wordt geholpen. En natuurlijk kun je ook bij De Friesland online contact opnemen.

Maakt jouw bedrijf nog geen gebruik van een collectieve zorgverzekering bij Zilveren Kruis of De Friesland via Bouwend Nederland? Vraag dan nu een collectiviteitnummer aan via onderstaande link of bel naar 079-32 52 166.

Collectiviteitnummer aanvragen