JBN'ers krijgen pitchles: direct toepasbaar, lekker praktisch

Afbeelding JBN'ers krijgen pitchles: direct toepasbaar, lekker praktisch
dinsdag 6 juni 2023

Waarom is een goede pitch zo belangrijk in de bouw? Waarom kan een sterke pitch voor juist jonge ondernemers in de bouw en infra heel veel meerwaarde bieden? Dat hoorden deelnemers van de eerste pitchworkshop die Jong Bouwend Nederland organiseerde in aanloop naar de JBN Award. Hun eerste reactie: waardevol en direct toepasbaar. In dit artikel lees je over de meerwaarde van pitchen én dus goede marketing in onze sector.

Peter Reijers is communicatietrainer en sinds 2013 partner bij De Bouwer & Partners, gespecialiseerd in strategie, marketing en sales voor bouw en vastgoed. Peter speelt een belangrijke rol in de JBN Masterclass en gaat dit jaar de JBN-workshop 'Krachtig pitchen' geven. Ook begeleidt hij de drie finalisten voor de JBN Award op weg naar het gala op 22 september.

Wars van pocherij

"Over het algemeen is het in de bouw en infra niet heel vanzelfsprekend om met marketing bezig te zijn", aldus Peter. "Generaliserend gezegd is het een branche van ingetogen, bescheiden mensen. Het liefst bezig met hun vak, het oplossen van bouwkundige problemen, met rekenen en tekenen en wars van pocherij. Dat laatste zit ook in onze cultuur. Een kind van zes mag nog zeggen dat hij heel goed is in liedjes zingen. Is hij iets ouder dan reageren volwassenen met: "je kan misschien goed zingen, maar je ruimt je kamer niet op. Ook op de meeste scholen gaat het over de onvoldoendes en niet over de achten en negens. We leren dus af om te zeggen waar we goed in zijn en zijn vooral bezig met het aanpakken van wat we níet goed kunnen".

Anderen inspireren, daar gaat het om

Afkeer van arrogantie en te perfect denken maakt mensen misschien terughoudend om voor het voetlicht te treden. Ten onrechte, vindt Peter. "Het is niet arrogant om te vertellen over iets waar je terecht trots op bent. Iets hoeft ook niet perfect te zijn, daar gaat het niet om. Kijk bijvoorbeeld naar projecten waar opdrachtgevers en aannemers blij mee zijn en waar de samenwerking goed verliep. Vaak zijn dat ook de meest rendabele projecten. Durven laten zien welke inspanning je hebt geleverd, hoe je een probleem hebt opgelost, wat je hebt toegevoegd...dáár gaat het om. Zo leren we van elkaar en inspireren we elkaar."

Meer zelfvertrouwen om te overtuigen

Op de vraag wat een nominatie een JBN'er en zijn of haar bedrijf kan opleveren, somt Peter prompt op: "Een nominatie is een vorm van erkenning en bevestiging. Het kan je goodwill opleveren in je netwerk en extra betrokkenheid van collega's. Een nominatie versterkt het gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen van de genomineerde én het bedrijf. Met meer zelfvertrouwen lukt het eerder om anderen te overtuigen. Opdrachtgevers bijvoorbeeld, om nieuwe opdrachten gegund te krijgen of jongeren inspireren om in de bouw te komen werken, maar ook om al die andere uitdagingen in de bouw aan te gaan: de woningbouwopgave, de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave in de infra en circulair bouwen."

Goed verhaal is nodig om mensen mee te krijgen

Daarbij telt hoe je je plan, overtuiging of idee presenteert. "Om mensen mee te krijgen, heb je een goed verhaal nodig. Een authentiek verhaal, zonder jargon en passend bij de doelgroep." Peter merkt dat de jonge generatie bouwers dat steeds meer inziet en zich daarin wil bekwamen. Wat dat betreft past de JBN Award goed in de tijdgeest. Als finalist voor de JBN Award krijg je een verdieping op de pitchworkshop. Je wordt persoonlijk begeleid bij het maken van je presentatie voor het gala. Die bagage kun je in de rest van je carrière gebruiken, daar heb je je hele leven lol van. Dus tegen iedereen die nog twijfelt om een jonge collega-ondernemer te nomineren, zou ik willen zeggen: Kom op, doe gewoon mee. Voor jezelf, je bedrijf én de branche."

'Workshop was waardevol en praktisch'

Regio Noord trapte de reeks van vijf workshops af in Bakkeveen op dinsdag 30 mei 2023. In drie uur kregen ze een niet heel veel theorie, maar werd er juist meteen de praktijk ingedoken. "Heel fijn dat we meteen aan de slag zijn gegaan. Zo is het heel leerzaam en hoor je meteen wat je goed doet, maar ook wat beter kan." De workshop begon met het verzamelen van een aantal onderwerpen waar een pitch in je werksituatie over kan gaan. Dat vonden de JBN'ers in het begin even puzzelen, maar uiteindelijk had iedereen een goed onderwerp voor een 'elevator pitch'.

In zo'n 'elevator pitch' vertel je in drie minuten iemand een verhaal. Je probeert hierin je ontvanger te overtuigen van jouw meerwaarde. Een van de tips die trainer Peter Reijers gaf is dat je altijd wil afsluiten met een vraag of vervolg. Dat werd door de JBN'ers meteen toegepast. 'Toepasbaar' was voor onze leden die meededen aan de workshop een gezamenlijke conclusie, want "doordat je meteen voor de groep staat om zo'n pitch te oefenen, krijg je meteen feedback". In ieder geval was deze workshop een eerste goede kennismaking met pitchen.

Andere regio's volgen: heb jij je al aangemeld?

Er staan nog workshops gepland op 8 juni (Nieuwleusen), 15 juni (Tilburg), 20 juni (Abcoude) en 3 juli (Rotterdam). Elke workshop begint om 15.45. Aansluitend is er een diner. Meld je zo snel mogelijk aan, in dit artikel staan alle aanmeldlinkjes.

Itzél Zuiker verenigingsmanager jong Bouwend Nederland