Jorritsma Bouw combineert traditie met een nieuwe toekomst

Afbeelding Jorritsma Bouw combineert traditie met een nieuwe toekomst
maandag 18 juli 2022

Tijdens de zomervakantie brengen we een reeks artikelen over familiebedrijven in Noord-Nederland. Hoe gaat dat met bedrijfsopvolging? En wordt er tijdens familiebijeenkomsten ook wel over iets anders gepraat dan het bedrijf? Dit keer een kijkje in de keuken van Jorritsma Bouw.

Familiebedrijven in de bouw zijn er in alle soorten en maten. Grote jongens als Jorritsma Bouw zijn er echter niet veel. De Friese bouwer heeft zo’n 250 medewerkers in vaste dienst en daarnaast nog een flexibele schil van 50 tot 150 man/vrouw groot. Met die mensen draait Jorritsma Bouw een jaaromzet van meer dan 130 miljoen euro. De roots van het bedrijf gaan terug tot in de 19e eeuw. Tot 1880 om precies te zijn, want toen richtte Johannes Jorritsma in Bolsward zijn bouwbedrijf op. Het hoofdkantoor van Jorritsma Bouw zit nog steeds in de plaats, maar niet meer in het grachtenpand waar de geschiedenis van Jorritsma ooit begon. Ook in Groningen heeft Jorritsma een vestiging en als dat nodig is voor projecten die wat verder weg zijn, dan worden er tijdelijke steunpunten opgericht. De werkzaamheden beslaan inmiddels een breed terrein op het gebied van wonen, utiliteit & industrie en service & onderhoud; van de bouw van een particuliere woning tot en met het realiseren van zuivelfabrieken en alles wat daar tussen zit.

Meegaan met de tijd

De leiding van Jorritsma Bouw is in de afgelopen 140 jaar overgegaan van vader op zoon. Zo zijn de teugels sinds 1990 in handen van de 5e generatie: Hans Jorritsma. Kortgeleden is officieel bekend gemaakt  dat er geen 6e generatie in het bedrijf komt die de dagelijkse leiding in handen heeft.

Joke Hemrica, HR-adviseur bij het bedrijf, legt uit dat dat de wisseling past bij de huidige tijd. "Vroeger was het heel vanzelfsprekend dat je als zoon het bedrijf van je vader overnam. Of je dat wel wilde of kon, deed er niet zoveel toe. Tegenwoordig is het heel normaal om te kijken of de volgende generatie er wel de ambitie en de kwalificaties voor heeft."

Weinig verloop

Hemrica voorziet geen problemen nu de dagelijkse leiding niet in handen is van een Jorritsma. "Jorritsma Bouw heeft in anderhalve eeuw tijd een echte familiebedrijfscultuur ontwikkeld met heel waardevolle kernwaarden. Dat ijs is dik genoeg. Waarden als betrouwbaarheid integriteit, loyaliteit, betrokkenheid, saamhorigheid en “samen de schouders eronder zetten” zitten heel diepgeworteld in de mensen, en dat verandert niet met een andere kapitein aan het roer. Wybe Iedema, de nieuwe Algemeen Directeur past bij de kernwaarden waar Jorritsma Bouw voor staat. Andere achternaam, zelfde waarden. Het zijn namelijk juist die zaken waardoor het bouwbedrijf de vele crises die we in 140 jaar hebben gezien, heeft doorstaan.  "Als familiebedrijf zijn we zowel voor klanten als personeel een stabiele en betrouwbare factor. We hebben weinig verloop; zowel opdrachtgevers als medewerkers zijn Jorritsma trouw. Onze medewerkers beoordelen Jorritsma als werkgever niet voor niks met een 8,1", licht Hemrica toe. Sterker nog, zelfs in deze tijd van personeelsschaarste maakt de HR-adviseur regelmatig mee dat mensen aankloppen met de vraag of ze bij Jorritsma Bouw kunnen komen werken. Logisch dus dat het bedrijf die kracht koestert.

Diepe karrensporen

De waardevolle medaille heeft echter ook een keerzijde. Naast al die generaties Jorritsma aan het roer zijn er binnen het bedrijf ook in andere functies aardig wat andere oude vertrouwde familienamen. "We hebben best wel wat medewerkers van wie familieleden hier ook werkten. Dat zorgt natuurlijk voor een mooie geschiedenis met prachtige verhalen. Dat er weinig verloop is, maakt het soms ook ingewikkeld om bepaalde culturen en patronen te doorbreken; simpelweg omdat het altijd zo gedaan is. Sommige van die karrensporen zitten zo diep, dat het heel moeilijk is om eruit te komen, terwijl het voor de continuïteit van het bedrijf nodig is om mee te gaan met de tijd en dat vraagt wendbaarheid en veranderingsbereidheid." Ze denkt dan bijvoorbeeld aan anders kijken naar processen, of digitalisering. "Dan is het gezond om op bepaalde posities mensen van buiten Jorritsma aan te trekken Dat is nu gaande en ik denk dat de organisatie er wel een boost door zal krijgen."

Imagoboost

De beoogde koerswijziging betekent ook dat de buitenwereld wat meer Jorritsma Bouw gaat zien, verklapt Hemrica.

"Aan windowdressing hebben we nooit veel gedaan; de slogan Doe maar gewoon, dat is goed genoeg is altijd heel erg van toepassing geweest op Jorritsma Bouw. Ik denk echter dat we best wel wat vaker minder bescheiden mogen zijn en onze successen mogen vieren en mogen laten zien waar we goed in zijn. Niet alleen om klanten aan te trekken en te behouden, maar ook met als doel medewerkers te binden, boeien en aan te trekken. De nieuwe koers van Jorritsma, waarbij we de ambitie hebben de beste en veiligste werkgever in de sector te zijn, zullen zeker niet ten koste gaan van de waardevolle warme cultuur die het familiebedrijf groot heeft gemaakt."

Lees hier het artikel uit de Leeuwarder Courant, 'Jorritsma is 5e generatie voorbij', van 2 juli 2022.

Annette Korving-Leijenaar secretaresse regio Noord