Instroom en werkgelegenheid

Meerjarenprogramma instroom - Je Gaat Het Maken

Instroom campagne 4

De bouw kent een recordaantal vacatures. Om te kunnen voldoen aan de vervangingsvraag en verwachte groei zijn tussen 2019 en 2023 naar schatting 70.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Reden waarom Bouwend Nederland in 2017 besloot om in samenwerking met opleidingsbedrijven, scholen en regionale initiatieven te investeren in een meerjarige wervingscampagne, als onderdeel van het instroomprogramma. Het meerjarenprogramma instroom richt zich op drie pijlers: Jongeren motiveren voor een opleiding in de bouw en infra. Zij-instromers succesvol laten instromen en leden faciliteren bij het inzetten van buitenlandse arbeidskrachten.

Bouwend Nederland heeft de campagne ‘Je gaat het maken’ gelanceerd. De campagne Je Gaat Het Maken is erop gericht om zoveel mogelijk jongeren te laten kiezen voor een opleiding in de bouw en infra. De campagne richt zich vooral op jongeren en hun beïnvloeders maar ook op zij-instromers. Op veel verschillende manieren krijgt de campagne invulling. Centraal staat de campagnewebsite, deze fungeert als kompas voor jongeren en zij-instromers richting opleidingen, opleidingsbedrijven en vacatures. Daarnaast maakt de campagne veel gebruik van social media, zoals op Facebook, Instagram en YouTube.
Om zij-instromers aan te trekken heeft Je Gaat Het Maken ook een eigen televisie-serie op RTL4. Hierin ontdekken zes kandidaten, die altijd werkzaam zijn geweest in een andere sector, of de bouw bij hen past.
Het tv-programma toont vele mogelijkheden van werken in de bouwsector en draagt bij aan een positief imago van de sector. 

Inmiddels zijn vele campagnefilmpjes beschikbaar. Er verschijnen ook filmpjes van de winnares van Vlog over de Bouw: Merna. Zij gaat op pad naar diverse projecten. Haar vlogs zijn gericht op het stimuleren van jongeren om te kiezen voor een baan in de bouw en infra.