COLUMN | Is mierenzuur brandstof van de toekomst?

Max Aerts, CEO van DENS

donderdag 14 mei 2020
Afbeelding COLUMN | Is mierenzuur brandstof van de toekomst?

Wat is er mooier dan met slimme techniek maatschappelijke kwesties, zoals het klimaatprobleem, op te lossen? Innovaties waarmee vitale sectoren hun CO2-voetafdruk kunnen verlagen en hun bedrijfsvoering helpen verduurzamen. Mijn bedrijf, een start-up met veel potentie, is volop bezig om bedrijven in staat te stellen te helpen met de energietransitie.

Binnenkort brengen we, na een aantal pilots op bouwplaatsen, de eerste mierenzuurgenerator ter wereld op de markt. Dit aggregaat, dat mierenzuur omzet in CO2 en waterstof is bij uitstek geschikt voor bouw- en infraprojecten. Want anders dan bijvoorbeeld een dieselaggregaat is de mierenzuurgenerator CO2-neutraal, fluisterstil en er is geen uitstoot van stikstof, zwaveloxide en fijnstof. Een hulpmiddel waar de bouwsector volgens mij om staat te springen en kan bijdragen aan een lagere footprint en schoner werken.

Voor ik vertel hoe ik op het idee ben gekomen, wil ik iets zeggen over mierenzuur. Namelijk dat het schoon en natuurlijk product dat veelvuldig, bijvoorbeeld in de chemie en de voedselsector, wordt gebruikt door mensen, flora en fauna. En dat het met groene stroom kan worden gemaakt en zelfs circulair, omdat met de CO2-uitstoot die vrijkomt bij ‘omzetting’ weer nieuw mierenzuur kan worden aangemaakt.

De eerste keer dat ik over de potentie van mierenzuur als schone energiedrager hoorde, was voor een schoolopdracht. Aan de TU/e kregen goed presterende studenten de mogelijkheid om een extra project naast hun studie te doen, tijdens dit project ontdekten we wat de potentie van mierenzuur is. Omdat we dolenthousiast waren over de potentie werd het onze missie om deze technologie naar de markt te brengen, vastberaden om met mierenzuur iets moois te ontwikkelen. Ondanks de sceptische houding van medestudenten en professoren, gingen we, geïnspireerd door de natuur, door met het onderzoeken hoe we energie konden opslaan door middel van kunstmatige fotosynthese. Eerst vanuit een klein kantoortje op de TU/e en later in het, toen nog leegstaande, ketelhuis op de Automotive Campus, ooit de energie voorziening van de gehele campus.

Daar hebben we de eerste auto op mierenzuur ontwikkeld, de pico. Dat experiment liet perfect zien hoe je door wat slimme scheikunde genoeg energie kan genereren om een klein voertuig te laten rijden zonder fossiele brandstoffen te gebruiken. Na het ontwikkelen van een stadsbus op mierenzuur begon het echte werk, met een opdracht van de BAM in 2018 waar het bouwproject aan de N211 werd voorzien van stroom uit een mierenzuurgenerator.

Gesteund door deze projecten hebben we onze droom gestalte gegeven en zijn we onze onderneming opgestart. Dat is inmiddels een snelgroeiend bedrijf met dertien medewerkers en veel potentie. We willen de energietransitie versnellen en richten ons met name op de bouw- en infra omdat dit de sector is die straks met onze generatoren het meest gebaat is. De techniek is makkelijk op te schalen, zodat bouwers genoeg duurzame energie kunnen opwekken voor groot bouwmaterieel. De aggregaten kunnen modulair aan elkaar gekoppeld worden, zodat het vermogen naar behoefte verhoogd kan worden. Hiermee kunnen elektrische bouwgereedschappen of machines worden aangedreven. Vanuit de bouwwereld is veel interesse voor onze innovatie getoond. We hopen zo een mooie oplossing te hebben voor een bouwsector die keihard bezig is om schoner, slimmer en circulair te worden. En nu ook hopen dat opdrachtgevers van bouw- en infraprojecten heil zien in ons duurzame product, waarmee bouwers hun ambitie om schoon, CO2-neutraal en circulair te worden kunnen waarmaken.

Max Aerts is CEO van DENS