Technologie zorgt voor een leefbare stad van de toekomst

dinsdag 29 september 2020

Silke Gurdebeke

Medewerker communicatie
Afbeelding Technologie zorgt voor een leefbare stad van de toekomst

Hoe zou Nederland er in 2030 kunnen uitzien? Dat is de vraag die centraal staat in onze toekomstverkenning Nu Bouwen aan Morgen | Verkenning Bouw en Infra 2030. Met behulp van leden en deskundigen van binnen én buiten de sector kijken we vooruit en schetsen we enkele denkrichtingen voor de vraagstukken van morgen. Om deze toekomstverkenning zo praktisch mogelijk in te steken hebben we verschillende cases opgemaakt die dieper ingaan op significante ontwikkelingen. In aanloop naar het congres Nu Bouwen aan Morgen presenteren we alvast enkele cases zoals de intrede van smart cities.

Een stad leefbaar maken en houden is een belangrijke uitdaging voor de toekomst. De verwachting is dat we in 2030 hele andere steden zullen hebben, waar technologie als IoT en Artificial Intelligence helpen om ze leefbaarder te
krijgen. De verwachting is dat in 2030 meer dan tweederde van de wereldbevolking in grote steden leeft.

Vandaag de dag zijn er al veel voorbeelden van landen en steden die zich met behulp van technologie verder willen verbeteren. Zoals in Chinese stad Hangzhou, waar met de Alibaba City Brain de files met 15% zijn afgenomen, of in het Koreaanse Songdo waar met door IoT gedreven afvalinzameling de stad duurzamer wordt. De toenemende invloed van technologie in de stad lokken ook nieuwe bedrijven die zich gaan bezighouden met stedelijke ontwikkeling zoals Sidewalk Labs, onderdeel van Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Privacy

Het Quayside project in Toronto ondervindt veel weerstand, met name op het gebied van de privacy. Moederbedrijf Alphabet heeft met Google natuurlijk bewezen dat het verzamelen van data een zeer lucratief business model kan opleveren. Met het Quayside project komt Google nog dichter op ons dagelijks leven. Er worden data verzameld in de publieke ruimte, die daarna ook commercieel verhandeld zouden kunnen worden. Het is onduidelijk hoe de privacy van die verzamelde data is geregeld. Bovendien zijn  dergelijke data kwetsbaar voor hacks en virussen.

In Hangzhou verzamelt Alibaba al op grote schaal data met het verkeerssysteem. Maar in China is privacy voor de overheid een minder groot probleem. In Canada heeft de aanpak van Sidewalk Labs echter voor flink wat opschudding gezorgd. Het leek er zelfs even op dat het project in Toronto zou worden afgeblazen. Maar de belofte van het bedrijf om meer samen te werken met de lokale overheid en toezichthouders op het gebied van toe te passen technologie heeft dat voorkomen.

Resultaat

Projecten als Quayside in Toronto en Alibaba’s City Brain in Hangzhou laten zien dat al in 2020 technologiebedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van de fysieke omgeving. Alibaba wil na Hangzhou verder uitbreiden naar steden als Shanghai, Macau en Guangzhou. Kuala Lumpur is de eerste stad buiten China waar de City Brain wordt geïmplementeerd. Toepassing van Cloud-technologie maakt het volgens Alibaba mogelijk om binnen 3 maanden een nieuwe stad te implementeren. Het bedrijf schat de marktwaarde van dergelijke oplossingen op $400 miljard.

Ook voor Alphabet is de markt voor smart cities zeer interessant. Met producten als Google Home die veel consumenten al gebruiken, is uitbreiding naar de straat en de stad slechts een kleine stap die wel een exponentiële hoeveelheid aan data oplevert.

Impact

Het slim gebruik maken van data, gecombineerd met Artificial Intelligence om daarmee maatschappelijke problemen op te lossen als verkeerscongestie, energieschaarste of afvalscheiding klinkt heel aantrekkelijk. En er komen steeds meer data beschikbaar uit auto’s, slimme camera’s en slimme verkeersmanagementsystemen. Slagen bedrijven en overheden erin om die data echt te beschermen en de privacy te garanderen, dan zal dit soort oplossingen een grote vlucht kunnen nemen. Projecten als Quayside Labs en Alibaba City Brain maken het zeer waarschijnlijk dat dit in 2030 wijdverbreide oplossingen in de openbare ruimte zullen zijn. De techniek is er in elk geval klaar voor. Het lijkt daarom niet zozeer de vraag óf, maar meer wanneer deze oplossingen ook naar Nederlandse steden komen.

Meer weten?

In aanloop naar het congres Nu Bouwen aan Morgen eind dit jaar zullen we verschillende cases presenteren. Wil je graag op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen? Houd dan zeker het digitaal platform in de gaten.

Bron foto: Sidewalk Labs