Luisterend oor voor werknemers in de bouw

Tonny Grotenhuis van Social Support aan het woord

Afbeelding Luisterend oor voor werknemers in de bouw
maandag 8 augustus 2022

Sociaal adviseur Tonny Grotenhuis van Bouwend Nederland Social Support werkt al sinds 1990 in de bouwsector. Hij helpt werknemers van lidbedrijven met allerlei problemen die een mensenleven typisch op zijn kop kunnen zetten. Tonny doet veel meer dan luisteren. Behalve als sociaal werker kun je hem ook zien als psycholoog, mediator, eerstehulpverlener en bovenal een ‘ontzettende doener’, zoals hij zelf zegt. "Ergens over praten is natuurlijk goed. Maar je moet ook aan de oplossing werken, een uitweg zien te vinden."

Jaarlijks ‘doet’ Tonny ongeveer 150 casussen. Hiervoor bezoekt hij werknemers in het hele land. "Vaak gaat het om werknemers met privéproblemen. Die kunnen het werk beïnvloeden, wat je natuurlijk liever niet wilt. Op voorspraak van de werkgever maak ik een afspraak met de werknemer. Het eerste intakegesprek vindt vaak al binnen vijf werkdagen plaats. Thuisbezoek ligt het meest voor de hand."

Smeerolie

Sociaal adviseur Tonny is van veel markten thuis. Tonny is de breed opgeleide generalist die van alle aspecten in het sociale domein wel iets weet. Voor de bouw is dat een prima uitgangspunt. "In vergelijking met professionele instanties en hulptrajecten, waar vaak lange wachttijden gelden en waar de afstand tot de cliënt groot is, kan ik al snel het verschil maken. Zie mij als de smeerolie tussen de werknemer en deze instanties. Als het nodig is ga ik het overleg graag met ze aan."

Spotify

"Ik hoor veel en zie veel. Mijn dagen zijn vol en mijn werk laat zich soms moeilijk plannen.", vertrouwt Tonny toe. "Maar mij hoor je niet klagen. Het geeft me veel  voldoening als ik mensen zie opbloeien, of als ik merk dat ik ze echt heb kunnen helpen. Voor de huisbezoeken die ik afleg heb ik een fijne auto en een goede Spotify-lijst voor onderweg. Meer kan ik niet wensen."

Veelvoorkomende kwesties

Zaken waar Tonny vaak mee te maken krijgt, zijn onder andere:

  • Financiële problemen. Denk aan huishoudboekjes opstellen voor werknemers die niet rond kunnen komen van het salaris, of aan werknemers met schulden.
  • Echtscheidingsproblemen. Denk aan ouderschapsplannen, alimentatieregelingen en echtscheidingsconvenanten praktisch inzichtelijk maken: wat betekent het nu voor mij?
  • Traumahulpverlening. Na een ongeval op de bouwplaats is het goed om direct in gesprek te gaan over wat er is gebeurd. Zo kunnen medewerkers het een plek geven.
  • Overlijden en rouwverwerking. Denk aan werknemers die hun partner hebben verloren, of aan werknemers die voor hun aanstaande overlijden alles goed geregeld willen hebben.

Meer informatie

Lidbedrijven die gebruik willen maken van Social Support en Tonny betalen maximaal € 1.250,- (11 uur) voor een hulptraject. Blijft het onder deze uren, dan geldt een uurtarief van € 110,-. Werkgevers kunnen (na overleg met de werknemer) contact opnemen met Social Support via t.grotenhuis@bouwendnederland.nl of telefonisch op 06-5315 2967.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine BNL Special Ledenvoordelen, Academy & Advies, editie voorjaar 2022. Klik hier om het hele magazine te lezen.