1. Home
  2. Kennis
  3. Arbeidsomstandigheden

Arbeidsomstandigheden

Arbeidsomstandigheden is een belangrijk onderwerp binnen de bouw. Hierover zijn bepalingen opgenomen in de cao Bouw & Infra, de wet en andere regelgeving, maar heeft ook zeker praktische raakvlakken. Hieronder vind je een overzicht.

Zo zorg je voor de ideale arbeidsomstandigheden

Als ondernemer in de bouw is het belangrijk om de arbeidsomstandigheden -naast je eigen gezonde verstand- ook nauwlettend te volgen volgens de cao Bouw & Infra en de Arbeidsomstandighedenwet. In hoofdstuk 7 van de cao vind je specifieke regels voor veiligheid en gezondheid. Met als voorbeelden: een effectief arbobeleid, inclusief een RI&E, een preventiemedewerker, PAGO-mogelijkheden, ziekteverzuimbeleid en voorlichting aan werknemers, is hierbij van belang. Benieuwd naar alle richtlijnen voor een veilige werkomgeving?

 

Bekijk arbeidsomstandigheden

Een risico inventarisatie evaluatie: dit houdt het in

Heb je medewerkers in dienst? Dan ben je verantwoordelijk voor een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Dit is een wettelijk verplicht middel om de gezondheid en veiligheid van werknemers te waarborgen. Dit proces, waarbij risico's systematisch worden geïdentificeerd en geëvalueerd, resulteert in een Plan van Aanpak (PVA) voor risicobeheersing.

 

Hierbij kan je werknemers betrekken, het PVA jaarlijks herzien en bespreken met de ondernemersraad of personeelsvertegenwoordiging. We vertellen je er meer over.

 

Bekijk risico inventarisatie en evaluatie (RI&E)

Onwerkbaar weer

Soms is het weer zodanig slecht dat er eigenlijk niet gewerkt kan worden. De cao Onwerkbaar weer Bouw & Infra bepaalt wanneer er vanwege het weer niet meer gewerkt kan worden. De werkgever beoordeelt in redelijk overleg met de betrokken werknemers, waarbij zowel het bedrijfsbelang als de veiligheid en gezondheid van de werknemers in acht worden genomen, wanneer en hoe lang als gevolg van ongunstige weersomstandigheden of te weinig licht niet kan worden gewerkt.

 

Bekijk Onwerkbaar weer

Houd je medewerkers veilig met persoonlijke beschermingsmiddelen

 

De veiligheid van je medewerkers staat natuurlijk voorop. Daarom gebruik je persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) wanneer andere veiligheidsmaatregelen niet voldoende bescherming bieden. Als ondernemer verstrek je kosteloos PBM aan je werknemers, houd je een overzicht bij en laat je werknemers tekenen bij ontvangst. Als een werknemer PBM weigert, wijs je op het veiligheidsbelang, onderzoek je eventuele problemen en zorg je voor reparatie of vervanging. Zorg voor duidelijke uitleg en schriftelijke vastlegging, inclusief een PBM-verklaring. Lees snel verder!

 

Bekijk persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

Download het PBM voorbeeldformulier voor medewerkers

Persoonlijke beschermingsmiddelen bied je gratis aan je werknemer. Het is verstandig om goed bij te houden welke PBM je aan de werknemers verstrekt en hier ook voor te laten tekenen. Gebruik hiervoor dit PBM voorbeeldformulier.

Vragen?

Heb je een vraag over dit kennisgebied? Onze beleidsadviseurs helpen je graag verder.