'We zien alleen maar voordelen van digitaal werken'

maandag 26 oktober 2020
Afbeelding 'We zien alleen maar voordelen van digitaal werken'

Wat kan je doen om je te onderscheiden in de markt? Bij het Groningse Fledderman Bouw wordt al twintig jaar digitaal gewerkt. In dit artikel vertelt Bert Fledderman hoe digitalisering van belang is geweest om succesvol onderscheidend te zijn.

Op zijn vijftiende stond hij voor het eerst op een steiger. Als klein kind deelde hij namens zijn vader de loonzakjes uit aan het personeel van zijn vaders bouwbedrijf. Oftewel: Bert Fledderman is groot geworden in de bouw. Ook al was zijn ambitie in eerste instantie niet om zijn vaders voetsporen te volgen, toch staat hij nu al 34 jaar aan het roer van Fledderman Bouw.

Kosten van tevoren bekend

"Goed werk leveren, eerlijk zijn, afspraken nakomen en goed letten op de centjes. Dat is hoe ik altijd heb gewerkt. Ook besloot ik al snel niet mee te willen in de race om concurrerende klussen die slecht betalen. Dat illustreert onze sector nogal. Als wij gaan bouwen weet de klant tot op de komma precies wat het gaat kosten, omdat wij dat van te voren hebben berekend op basis van goede tekeningen", vertelt Fledderman. "Dat kunnen we doen omdat we volledig digitaal werken. Onze mensen op kantoor zijn tekenaar, inkoper en werkvoorbereider in één, allemaal slimme jongens met verstand van techniek. Dat levert een gezonde marge op en voorkomt heel veel faalkosten door bouwfouten."

Uniform en transparant proces

De stap naar digitaal werken zette hij al twintig jaar geleden. "Ik wilde naar een situatie waarin als Pietje een offerte calculeerde, hij op exact hetzelfde bedrag zou uitkomen als Klaasje. Dan is het proces namelijk uniform en transparant voor de opdrachtgever en beheers je de marges, maar ook de kosten." Fledderman snapte: dan heb ik software nodig. Hij kocht de benodigde software waarbij alles gekoppeld werd, van werkenadministratie tot en met de uitvoering, wat destijds en nu nog voor forse investeringen zorgt.

Meegegaan met de tijd

"Inmiddels werken we met 3D-tekeningen en voorbereiding in BIM. Aan dat systeem is onze Total Station gekoppeld voor de exacte maatvoering. Dit zorgt ervoor dat de timmerlieden nagenoeg niks hoeven uit te meten op de bouw. We halen door dit digitale systeem onze gecalculeerde marges en zijn niet zelden eerder klaar dan gepland." Belangrijker nog: tevreden klanten. "Onze klanten weten van te voren waar ze aan toe zijn en komen niet voor financiële verrassingen te staan. We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen. Zo zijn wij door onze reputatie sinds jaar en dag voor veel opdrachtgevers repeterend de aannemer. Door onze transparantie worden we vaak opnieuw benaderd, wat de continuïteit van ons bedrijf garandeert."

Foto: Google Streetview